Oratie over rubbertechnologie in reductie CO2-uitstoot

“Hoewel autofabrikanten hard werken om de CO2-uitstoot terug te dringen, lijkt het nog niet altijd genoeg om de door de EU gestelde maximale uitstoot in 2020 te halen. Reductie in CO2-uitstoot kan alleen bereikt worden door een reductie van het brandstofgebruik van auto’s. En banden spelen daarin een grote rol.” Dat stelt Anke Blume, hoogleraar aan de Universiteit van Twente. Zij werkt nauw samen met de bandenbranche in de ontwikkeling van autobanden met een zo laag mogelijke rolweerstand. Op donderdag 25 september spreekt ze haar oratie uit. 

Bandenproducenten ontwikkelen biologische autobanden met een zo laag mogelijke rolweerstand, waarbij nieuwe soorten van natuurlijke rubberbronnen zijn ontdekt. Blume is nauw betrokken bij die processen. “Het percentage rubber in auto’s groeide van 2 procent in 1970 tot zes procent in 2010”, zo stelt ze.

Autobanden

Een mogelijkheid om de CO2-uitstoot van auto’s te reduceren, zijn autobanden met minder rolweerstand produceren. De Europese Unie voerde daartoe in 2012 het bandenlabel in. Bij een ton aan gereden kilometers per jaar levert de A-categorie banden ruim 7.000 euro aan brandstofbesparing op. Daaruit vloeit ook een lagere CO2-uitstoot voort.

Maar omdat de toename van thermoplastische materialen en rubber in auto’s ook tot een groter aardolieverbruik leidt, doet Blume onderzoek naar natuurlijk rubber. Volgens de Universiteit van Twente heeft ze dan ook unieke kennis op het gebied van polymeren met rubberachtige eigenschappen. “De enige biopolymeer met commerciële mogelijkheden, nu nog veelal gewonnen uit latexbomen in Azië”, zo wordt door de universiteit gemeld.

Rubber

Volgens de hoogleraar heeft natuurlijk rubber veel voordelen, zoals grote rekbaarheid, waterdichtheid en veerkracht. Maar fabrikanten zoeken naar andere opties, omdat de prijs sterk groeit. Ook de Mexicaanse guayule-struik en de Russische paardenbloem blijken geschikte bronnen van bio-rubber. Apollo bijvoorbeeld, maakte al prototypes van banden die uit quayule en paardenbloem gemaakt zijn. De testfase is begonnen en naar verwachting van de universiteit laat de productie niet lang meer op zich wachten.

De onderzoeksgroep van Blume heeft een industriële focus, aldus haar werkgever. De groep werkt samen met alle grote merken uit de autobandenindustrie, zo wordt gesteld. Zo zijn alle promovendi uit de vakgroep externe onderzoekers. Geïnteresseerden kunnen de oratie bijwonen door zich aan te melden via de universiteit.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.