Jubilerend Profile Tyrecenter zoekt groei vooral in buitenland

Bandenspecialist Profile Tyrecenter viert dit jaar haar 25-jarig jubileum. Met diverse klantenacties zet het bedrijf luister bij dat jubileum. René van Maasakkers was in 1989 betrokken bij de start van het bedrijf. Hij blikt terug op 25 jaar Profile Tyrecenter en schetst de toekomstperspectieven voor het bedrijf. ”De groei in Nederland zoeken we vooral in de rendementsverhoging van bestaande vestigingen. In het buitenland willen we het aantal vestigingen vergroten.”

Het begon als een afstudeeropdracht eind jaren tachtig. Bundeling van krachten in de bandenbranche was noodzakelijk vonden diverse ondernemers. Drie regionale spelers zijn om de tafel gaan zitten en besloten samen te gaan werken. Hoe die samenwerking plaats moest vinden werd een afstudeeropdracht, waarmee toenmalig student Van Maasakkers het bedrijf binnen rolde.

Onderzoek

”Een keten met landelijke dekking en een uniforme uitstraling. Daar was behoefte aan, bleek uit het onderzoek. Op 10 augustus 1989 is de coöperatie Profile Tyrecenter opgericht. Inmiddels is het een dochteronderneming van the Alwaysbemobile Company, waarvan de aandelen in handen zijn van de Profile Tyrecenter-ondernemers. Eind ’89 waren er 56 vestigingen in de Profile Tyrecenter-kleuren.We kozen destijds meteen voor een internationale naam, omdat we daarmee ook de stap naar het buitenland konden zetten.”

Inmiddels is de stap naar het buitenland ook gezet?
”Dat klopt. We hebben momenteel 187 vestigingen in Nederland, 45 in België en zijn bezig met de eerste vestigingen in Groot-Brittannië. In het verleden zijn we ook actief geweest in Roemenië, maar we hebben ons daar destijds vanwege de economische crisis weer teruggetrokken. Toch kijken we voor de toekomst zeker naar andere landen om vestigingen te openen. Vooral in Oost-Europa. Daar is minder sprake van bundeling van krachten door merkonafhankelijke bandenspecialisten.”

En in Nederland?
”Tot voor kort hadden we de doelstelling om 250 vestigingen te realiseren in ons land. Nu focussen we meer op de huidige locaties, om daar een zo hoog mogelijk rendement te behalen. De grote groei qua vestigingen is in Nederland achter de rug. De mogelijkheden zien we vooral in de afdeling apk en onderhoudsbeurten. In bandenmarkt hebben we nu al een sterk marktaandeel.”

Heeft Profile Tyrecenter nog acties vanwege het jubileum?
”Dit jaar hebben we diverse klantenacties met het getal 25 erin. Bijvoorbeeld 25 procent korting op producten of diensten. Of artikelen die tijdelijk 25 euro kosten. Daarnaast is er in september een groot feest voor de franchisers en personeelsleden van alle Profile Tyrecenter-vestigingen in Nederland en België. Dat zijn duizenden medewerkers.”

Wat is de kracht van het bedrijf?
”Eén van de dingen waardoor we ons onderscheiden, is het feit dat we merkonafhankelijk zijn. Daarnaast werken we met zelfstandige ondernemers, waardoor we ons lokaal kunnen onderscheiden. We hebben geen filialen. We zijn een echte franchiseformule en zijn in 2012 verkozen tot beste franchiseformule van Nederland. Elke vestiging ziet er dus ongeveer hetzelfde uit. Maar we werken altijd wel met de familienaam of plaatsnaam. Op die manier kunnen we het lokale karakter benadrukken.”

Hebben ondernemers ruimte om eigen assortiment te voeren?
”Het is niet zo dat de franchisers geen eigen producten kunnen opnemen in hun assortiment. Maar het moet niet van inferieure kwaliteit zijn. Het moet wel binnen de formule passen. Er is een aantal ’preferred suppliers’, dat zorgt voor een groot deel van de omzet. Dat zijn de A-merken en bijvoorbeeld Aeolus, een exclusief merk voor vrachtwagenbanden. Maar mogelijkheden voor ondernemers om hun assortiment zelfstandig uit te breiden, zijn er zeker.”

Profile Tyrecenter is ook actief op internet. Hoe kunnen jullie je daar onderscheiden?
”Klanten kunnen daar banden kopen en afspraken maken voor bijvoorbeeld de onderhoudsbeurten. Dat zien we nu al flink groeien. Onze verwachting is dat in de toekomst tussen de tien en twintig procent van de omzet wordt behaald via online. Onze kracht is dat we online kunnen koppelen aan een groot netwerk. We zitten in elke provincie en je kunt grofweg stellen dat iedereen binnen vijftien minuten bij één van onze vestigingen kan zijn.

Hoe wil Profile Tyrecenter zich neerzetten in de markt, qua prijs?
”Wat betreft onze prijssituering willen we goedkoper zijn dan de garages, maar in de markt van bandenspecialisten willen we juist in een wat hoger segment zitten. We zijn geen discounter, we bieden een compleet assortiment van een goedkope budgetband tot exclusieve high performance banden. Onze service moet altijd van de hoogste kwaliteit zijn.”

Een aantal vestiging exploiteert ook laadpalen voor elektrische auto’s. Vanwaar die keuze?
”Laadpalen zijn een innovatief product en daarin willen we voorop lopen. We willen onderscheidend zijn. De palen worden regelmatig gebruikt. Tot op heden zijn de laadpalen gratis te gebruiken door onze klanten, maar misschien gaan we daar in de toekomst geld voor vragen. Voor nu is het vooral een servicedienst.”

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.