lekke band, band verwisselen

Helft van auto’s op zomerbanden heeft beschadigde banden

De staat van personenautobanden is nog altijd zorgwekkend, vooral als auto’s op zomerbanden blijven rijden in de winterperiode. Onderzoek van de VACO toont aan dat personenwagens op winterbanden veel minder vaak banden met mankementen vertonen dan personenwagens op zomerbanden. 42% van de voertuigen met zomerbanden heeft ten minste één band met een onregelmatige slijtage of een andere vorm van schade. Voor winterbanden is dat 14%.

Vereniging VACO, de bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche, heeft voor de derde keer op rij een onderzoek gehouden naar de staat van personenwagenbanden in Nederland. Voor het eerst is het onderzoek in de winter gehouden (in februari 2014), maar de opzet is ongewijzigd. De resultaten zijn nog steeds verontrustend.

Winterbanden

Omdat het onderzoek in de winterperiode is gehouden zijn veel van de onderzochte voertuigen voorzien van winterbanden. De resultaten laten zich daarom niet zomaar vergelijken met de vorige twee onderzoeken. Die zijn tijdens het vroege najaar van 2012 (oktober) en de zomer van 2013 (juni) gehouden. De personenwagens waren op die momenten overwegend uitgerust met zomerbanden. Maar er zijn zeer interessante conclusies te trekken.

Bij het onderzoek in februari 2014 blijkt dat 32% van de gemonteerde banden winterband is. 3% is allseason en 65% is zomerband. “Wij zijn blij dat 32% van de automobilisten kiest voor winterbanden”, zegt Edwin Brinksma, branchemanager van Vereniging VACO. “Zonder enige vorm van een wettelijke verplichting in Nederland, kiest toch ongeveer een derde van de automobilisten voor winterbanden. Het segment voor allseasonbanden groeit, maar blijft met ongeveer 3% relatief klein.”

Gemiddelde leeftijd

Brinksma ziet twee oorzaken als verklaring: “De eerste verklaring is dat de gemiddelde leeftijd van winterbanden jonger is dan die van zomerbanden. Het is dus logisch dat er minder sprake is van slijtage en schadegevallen. Maar de belangrijkste oorzaak is dat auto’s op winterbanden in de regel twee keer per jaar voor de bandenwissel in de werkplaats komen. De banden kunnen daarom vaker door een deskundige worden gecontroleerd op gevaarlijke gebreken. Deze twee controles zijn met recht een belangrijke positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid.”

Het percentage personenwagens met minstens één onregelmatige slijtage of een schade is in februari 2014 met 9 procentpunten gedaald ten opzichte van juni 2013 en komt daarmee uit op 32%. Nog altijd zorgwekkende cijfers. Het betekent overigens niet dat de staat van de banden in het algemeen is verbeterd. Brinksma legt uit dat de afname van het percentage geconstateerde mankementen is toe te schrijven aan de relatieve goede staat van de banden van de winterbandenrijders: “Bij 86% van de auto’s met winterbanden zijn de banden in goede staat, maar bij auto’s op zomerbanden geldt dat voor slechts 58%.”

Controle vereist

Tijdens het onderzoek komen de veldwerkers met regelmaat voertuigen tegen (29%) waarvan ten minste één band professionele controle vereist. Het gaat onder meer om beschadigde zijwanden en wielen, inrijdingen en sneeën in het loopvlak en foute montage. Ook hier is het percentage bij winterbanden (12%) weer veel minder schrijnend dan voor zomerbanden (38%). In 4,8% van de gevallen moet minimaal één band worden vervangen (winterbanden 2,9% en zomerbanden 6,0%).

1,5% van alle auto’s (ruim 122.000 voertuigen) staat op banden met een profieldiepte onder de wettelijk toegestane grens van 1,6 mm. De eigenaren van deze personenwagens zijn daarmee in overtreding. Het gaat hier alleen om personenwagens op zomerbanden. De onderzoekers hebben geen enkele personenwagen aangetroffen met winterbanden onder de wettelijke toegestane profieldiepte.

Profiel

Desalniettemin vertoonde toch nog 6,8% van de wagens op winterbanden een profiel onder de 4 mm, het punt waar winterbanden een groot deel van hun winterse eigenschappen verliezen. Brinksma vindt dit zorgelijk want het gaat om ruim 177.000 voertuigen.

“Het lijkt reëel om te veronderstellen dat het grootste gedeelte van de eigenaren van deze auto’s niet eens in de gaten heeft dat de winterse eigenschappen niet meer optimaal zijn. Met minder dan 4 mm profieldiepte ben je bovendien in veel van de ons omringende landen waar een vorm van een winterbandenplicht geldt in overtreding. In Oostenrijk bijvoorbeeld – al jaren het meest populaire wintersportland voor de Nederlanders – wordt de regelgeving strikt gehandhaafd. Boetes variëren en kunnen oplopen tot wel 5.000 euro.”

Gevaar op de weg

Tot slot blijkt dat van het personenwagenpark (zomer- en winterbanden samen) 5,6% ten minste één band heeft die zo slecht is dat de eigen veiligheid en die van de medeweggebruiker in het geding is. Het gaat om bijna 457.000 voertuigen. Ook hier blijkt dat de stand van zaken bij zomerbanden aanzienlijk slechter is dan bij winterbanden. Bij zomerbanden is 7,2% een gevaar op de weg. Bij winterbanden is het 1,8%. Dat is een factor vier.

VACO, onderzoek, staat personenautobanden

Bekijk enkele voorbeelden van beschadigingen:

beschadiging, banden, VACO

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.