Gebruikte banden, opslag

Universiteit Twente ontwikkelt recycle-methode autobanden

Opslag autobanden voor hergebruik van rubber.

Wetenschapper Sitisaiyidah Saiwari van de Universiteit Twente heeft samen met de Rijksuniversiteit Groningen een methode ontwikkelt waarmee zo veel mogelijk materiaal van opgereden autobanden in nieuwe banden kunnen worden gebruiken. Normaal gesproken wordt er hooguit vijf procent rubber van autobanden opnieuw gebruikt. Met de nieuwe recyclingcyclus kan zo’n veertig procent in nieuwe banden verwerkt worden.

Wereldwijd wordt jaarlijks een enorme afvalstroom van achthonderd miljoen gebruikte autobanden geproduceerd. Dat is niet alleen erg slecht voor het milieu, maar daarmee gaan ook grondstoffen verloren die steeds schaarser worden.

Recyclingcyclus

UT-promovendus Sitisaiyidah Saiwari van de vakgroep Elastomer Technology and Engineering (faculteit CTW) ontwikkelde in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen een recyclingcyclus waarmee deze problemen deels worden opgelost.

De ontwikkelde cyclus past goed binnen het plaatje Cradle to Cradle, een visie van chemicus Michael Braungart en architect William McDonough. Zij zijn van mening dat grondstoffen beter hergebruikt kunnen worden dan wat nu vaak gebeurt: recycling op een laag niveau of zelfs als afval weggegooid.

Vulkanisatieproces

“Wat er voorheen met gebruikte autobanden gebeurde, kan je beter omschrijven als Cradle to Grave”, zegt supervisor Wilma Dierkes. “Gebruikte autobanden worden nu hooguit gerecycled in meer laagwaardige producten zoals vloermatten, voetbalvelden met rubbergranulaat of verkeersmeubilair zoals rubberen bumpers. Oftewel: downcycling. In sommige onderdelen van nieuwe banden kan nu hooguit vijf procent rubber gebruikt worden. Wij proberen dat vulkanisatieproces terug te draaien, waardoor zo’n veertig procent in nieuwe banden verwerkt kan worden. Een grote vooruitgang”, stelt Dierkes.

In het proefschrift ‘Post-consumer tires back into new tires, de-vulcanization and re-utilization of passenger car tires’ beschrijft Saiwari, afkomstig uit Thailand, hoe in het recyclingproces alleen de zogenaamde zwavelbruggen worden opengebroken. Het polymeer, als molecuul verantwoordelijk voor de meest kritieke eigenschappen van rubber, wordt niet aangetast.

Vulkanisatieproces

“Natuurlijk blijven we wereldwijd dezelfde hoeveelheid gebruikte autobanden produceren, maar dankzij dit proces gaan er veel minder grondstoffen verloren. Nu worden de banden verbrand en wordt daarmee in feite alleen energie gewonnen. Het milieu is bij dit nieuwe proces dus ook een grote winnaar.”

Het promotieonderzoek ‘Post-consumer tires back into new tires, de-vulcanization and re-utilization of passenger car tires’ van Sitisaiyidah Saiwari valt binnen het project ‘Development of a continuous process for high-quality reclaim, based on whole passenger car tire material’, dat uitgevoerd wordt door de Universiteit Twente en de Rijksuniversiteit Groningen. Het onderzoek is volledig gefinancierd door RecyBEM, de uitvoeringsorganisatie van het Besluit Beheer Autobanden. De ontwikkelde technologie is geoctrooieerd.

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.