winterbanden

Winterbanden winnen aan populariteit

Ruim 35 procent van het Nederlandse wagenpark heeft de afgelopen winter met winterbanden gereden. Dat is meer dan de vorige winter. Het gaat om een stijging van 32,7 procent naar 35,3 procent. Dat blijkt uit een onderzoek dat Kwik-Fit heeft laten uitvoeren door Jess Marketing Onderzoek.

Het percentage all season banden is de afgelopen winter vergeleken met de voorgaande winter fors toegenomen van ongeveer 181.000 naar ruim 267.000 auto’s met die banden.

Meer bandenmerken

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat er meer autobandenmerken bijgekomen binnen het Nederlandse wagenpark. Een jaar geleden waren dat er nog 93, inmiddels gaat het om 101 merken. Nieuwkomers zijn onder meer Presto, Mistral en Lee.

Net als vorig jaar is Michelin marktleider met een aandeel van 17,9 procent van de auto’s die op Michelin-banden rijden. Op de tweede plaats volgt Continental met een marktaandeel van 13,9 procent en op drie staat Vredestein met een aandeel van 10,6 procent.

Vredestein marktleider winterbanden

Gaat het specifiek om winterbanden, dan is Vredestein met een marktaandeel van ruim 19 procent net als vorig jaar koploper. Michelin en Continental nemen de tweede en derde plaats in.

Het onderzoek is de afgelopen maand gehouden onder 2.200 particuliere en zakelijke rijders in een periode waarin de automobilisten die op winterbanden wilden rijden die ook inderdaad onder hun auto hadden. Het is de derde keer dat Kwik-Fit de Nederlandse autobandenmarkt in kaart heeft gebracht. “Nu we voor de tweede keer een meting in de winter doen, kunnen we trends gaan ontdekken en zo inspelen op de behoefte van onze klanten”, aldus marketingdirecteur Arjan van der Meer. De Kwik-Fit bandenmonitor wordt herhaald in augustus, ruim na de zomerbandenwissel.

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.