Continental Hannover

Continental kiest voor herintroductie klassieke motorbanden

Continental kiest voor de herintroductie van de motorbanden TKV11 (voorband) en TKV12 (achterband). Het besluit tot herintroductie is genomen door de aanhoudende groei van de markt voor klassieke motoren en de toenemende vraag vanuit consumenten.

Volgens Continental passen de banden TKV11 en TKV12 op youngtimers uit de jaren ’80 en ’90, zoals de Yamaha XJ600 en FJ1100, Kawasaki GPZ600R en GPZ1000RX, Suzuki’s GSX1100E en 1100 Katana, BMW K75 en K100 en bijvoorbeeld Ducati Pantah.

Motorband

De TKV11 en TKV12 zijn wel aangepast aan de moderne tijd. De verbeteringen aan de banden komen voort uit het nieuwe gamma Attack-banden. De TKV11 en TKV12 hebben de look van weleer, maar beschikken over moderne prestaties en rijeigenschappen.

De TKV11 onderscheidt zich onder meer door een richtingsgebonden profiel. Daardoor snijdt de voorband door het water en wordt het beter mogelijk om veilig te rijden in regenachtige omstandigheden. De schouders van de band geven daarnaast een hoge mate van grip onder maximale hellingshoeken.

Tubeless

Voor de achterband geldt dat deze een loopvlakontwerp kent. Hiervan neemt de “land/water”-verhouding toe naarmate de hellingshoek toeneemt. Daardoor ontstaat meer contact tussen motorband en het wegdek. Dat leidt tot een toename van de grip in de bochten en een uitstekende tractie bij het accelereren uit de bocht.

Alle banden zijn voorzien van het tubeless-model, maar ze kunnen eventueel ook voorzien worden van een binnenband. De TKV11 en TKV12 zijn in meerdere maten verkrijgbaar. De TKV11 is er in vijf maten: 110/90 -16 59V TL, 120/80 -16 60V TL, 90/90 -18 51H TL, 100/90 -18 56V TL en 100/90 -19 57V TL. De TKV12 is er in vier maten: 130/90 -16 67V TL, 150/80 -16 71V TL, 130/90 -17 68V TL en 110/90 -18 61H TL.

Auteur: Jose van der Wegen

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.