platte band, kapot, lek, auto, verwisselen

Britten ontwikkelen universeel reservewiel

De Britse Automobile Association (AA) is bezig met het ontwikkelen van een universeel reservewiel. Bij het ontbreken van een reserve-exemplaar in de auto moet het voor de wegenwacht gemakkelijker worden om passende vervanging te vinden.

Een systeem met adapters van tien verschillende groottes zal het voor de wegenwacht overbodig maken om specifieke modellen op te halen. Met het nieuwe reserve-exemplaar kan de automobilist zelf de weg weer op om een bandenfiliaal in de buurt aan te doen. Daar kan vervolgens een permanente autoband gemonteerd worden.

Tijdsbesparing

Deze manier van werken zal de AA naar verwachting een flinke tijdsbesparing opleveren. Dit omdat de tijdelijke reparaties langs de weg overbodig worden en de tijd die nodig is om een passende band te vinden wordt ingeperkt, zo stellen de Britse ontwikkelaars.

Met het universele wiel kan overigens slechts tijdelijk worden gereden. De maximumsnelheid bedraagt 50 mph (ongeveer 80 km/uur).

Problemen

Problemen met autobanden staan bij de Automobile Association op nummer twee als het gaat om meest voorkomende redenen om uit te rukken. Enkel van narigheid met accu’s wordt vaker melding gemaakt. In ons eigen land ging de ANWB dit vorig jaar 85.000 keer op pad om automobilisten met lekke banden uit de brand te helpen.

In Nederland is de reserveband van het lijstje met verplichte onderdelen geschrapt. In landen waar het nog wel een vereiste is, is echter steeds vaker de aanwezigheid van een bandenplakset voldoende. Dit terwijl grotere gaten vaak niet met een dergelijke kit gerepareerd kunnen worden. Of het reservewiel ook in Nederland uitkomst zal gaan bieden, is vooralsnog onbekend. De band wordt momenteel nog op Britse bodem getest.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.