Michelin ontwerpt banden voor ‘bus van de toekomst’

Michelin heeft banden voor de elektrische ‘bus van de toekomst’ ontworpen. Met acht kleine wielen ter grootte van reguliere autobanden, wijkt het ontwerp van de stadsbus volledig af van het traditionele model. Door de afmetingen van de wielen is de binnenruimte van voertuig breder en kunnen meer passagiers worden vervoerd. In vier van de acht exemplaren zit een elektrische motor ingebouwd. 

Het busproject gaat onder de naam Ellisup en wordt door de Franse overheid gefinancierd. De deelnemers aan het project wilden samen een volledige elektrische stadsbus ontwikkelen waarvan de batterijen aan het einde van de buslijn opgeladen kunnen worden. Daarnaast moesten de exploitatiekosten tussen die van een bus met een dieselmotor en die van een trolleybus uitkomen.

Energie

Pierre Varenne, directeur technische ontwikkeling van Michelin: “Wij hebben deze wielen speciaal voor deze bus ontworpen. De motoren hebben een diameter van 30 centimeter en zitten dicht bij het wiel, waardoor de aandrijvende kracht direct naar de wielen gaat en er weinig energie verloren gaat. Het is voor het eerst dat we dit bandenconcept op een grote bus toepassen.” Volgens Varenne is de rolweerstand van de kleine banden een stuk lager in vergelijking met andere bussen.

De ‘bus van de toekomst’ is een conceptvoertuig dat werd gebouwd door de Italiaanse vrachtwagen- en autobussenproducent Iveco. Het 12,38 meter lange voertuig wordt vanaf begin volgend jaar door de Franse vervoerder RATP getest in onder meer Parijs. Productmanager Jean-Marc Ducros van Iveco: “De bus kan aan het begin en het einde van een rit worden opgeladen óf ook in het midden als het om een hele lange lijn gaat.” Nadat de bus is opgeladen aan een snellaadstation (vier minuten) kan hij acht tot tien kilometer rijden.

Innovatie

De Ellisup-bus is uitgerust met een aantal innovaties om het comfort en de veiligheid aan boord te verbeteren. Zo waarschuwen detectoren de bestuurder als een voetganger zich recht onderaan in de dode hoek van de bus bevindt en hebben passagiers een panoramisch uitzicht op de stad door grote zijdelingse ruiten en de voorruit die symmetrisch op één lijn liggen. Ook is gebruik gemaakt van een ‘contactloze’ technologie voor de knoppen om de deuren te openen. Op die manier is aanraken overbodig en wordt de hygiëne in de bus bevorderd.

Busworld

De Ellisup-bus werd gepresenteerd op Busworld, een vakbeurs voor personenvervoerders in het Belgische Kortrijk. Het voertuig is daar nog tot en met 23 oktober te bewonderen.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.