Bridgestone, air-free, band, luchtvrij

Tweede generatie luchtvrije band-concept van Bridgestone

De Tokyo Motor Show 2013 opent voor op 23 november voor het publiek. Tijdens de persdagen voorafgaand aan de officiële start van de tentoonstelling onthulde Bridgestone haar tweede generatie ‘air free’ concept band. De fabrikant zegt dat de laatste verbeteringen aan de luchtvrije band hen een stap dichter brengen bij het ontwikkelen van een levensvatbare, in de handel verkrijgbare air-free band. De tweede generatie concept biedt verbeterde dragende mogelijkheden plus een meer ‘ milieu ‘ design en betere rijprestaties.

Voertuiggewicht wordt ondersteund door spaken, die langs de binnenzijden van de band strekken. Er is geen lucht vereist, waardoor minder onderhoud is vereist voor de band en de kans op een lek wordt geëlimineerd. De gevoerde structuur is gemaakt van thermoplastische hars. Dat is een kunststof die flexibel wordt wanneer hij verwarmd wordt. Het kan in een verscheidenheid van vormen worden verwerkt en wordt hard bij afkoeling.

Recyclen van banden

Zowel dit materiaal en het rubber in het loopvlak van de band is recyclebaar. Bridgestone zegt dat het streeft naar een ‘ cradle to cradle ‘ proces, dat de cyclus maximeert van versleten banden naar nieuwe banden en het gebruik van recycleerbare middelen bevordert.

Bridgestone zegt de tweede generatie luchtvrije conceptband aantoonbaar verbeterde dragende mogelijkheden en rijprestaties biedt. Wanneer geplaatst op een of tweezitter, of ‘ultralight’ voertuigen , is de laatste versie van de band geschikt voor snelheden tot 60km/h.

Rolweerstand

Ongeveer 90 procent van het energieverlies door de rolweerstand van banden komt van herhaalde wijzigingen in de vorm van de band, als die aan het rollen is. In de tweede generatie luchtvrije banden zegt Bridgestone dat het erin geslaagd is dat energieverlies aanzienlijk te verminderen. Dat komt door het gebruik van eigen materiaaltechnologieën en vereenvoudiging van de structuur van de band. De nieuwste luchtvrije band heeft dezelfde mate van rolweerstand als reguliere zuinige banden van Bridgestone .

Bridgestone zal de ontwikkeling van de luchtvrij band de band als een milieuvriendelijker product neerzetten dan conventionele banden. Het bedrijf wil het product zo snel mogelijk voor commercieel gebruik in een breed scala van voertuigen introduceren.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.