Air Master by Vredestein, spoiler, Porsche 911 Turbo, Apollo Tyres

Apollo Tyres ontwikkelt spoiler voor Porsche 911 Turbo

Apollo Tyres heeft een bijzondere, nieuwe productontwikkeling. Saillaint detail: de ontwikkeling heeft niets te maken met autobanden. Het R&D-team van Apollo Tyres heeft in een exclusieve samenwerking met Porsche een nieuwe variabele frontspoiler ontwikkeld voor de onlangs geïntroduceerde Porsche 911 Turbo en 911 Turbo S. De rubberen spoiler wordt pneumatisch bekrachtigd om door meerdere luchtkamers de gewenste vorm te krijgen. 

De spoiler, ‘Air Master by Vredestein’, is een geïntegreerd onderdeel van het ‘Porsche Active Aerodynamics’ systeem (PAA). De partijen beschikken gezamenlijk over de patenten van het product.

4-seizoenenband

Apollo Tyres was onlangs al de eerste producent die een 4-seizoenenband heeft gemaakt van natuurrubber van de Russische paardenbloem binnen het EU-PEARLS project. Dit project is opgestart om bandenproducenten minder afhankelijk te maken van rubberbomen die vooral groeien in Azië.

Over de innovatieve spoiler zei Peter Snel, Chief, Apollo Tyres Global PV R&D, het volgende: “Ik ben erg trots op deze innovatie. Vooral omdat het team het normale band gerelateerde onderzoek moest overstijgen. Daarnaast onderstreept dit het vertrouwen van Porsche in ons om een dergelijk product te ontwerpen.”

Rubber

De variabele frontspoiler is gemaakt van speciaal ontwikkeld EPDM (ethyleen-propyleen-dieen monomeer) rubber, dat uiterst flexibel is waardoor het zich aanpast aan de vereiste aerodynamica in alle weersomstandigheden en omgevingstemperaturen. EPDM-rubber is bovendien zeer sterk en elastisch zodat het impactschade van losliggend materiaal op de weg kan weerstaan.

Bij lage snelheden is de spoiler opgevouwen onder de bumper waardoor een maximale bodemvrijheid wordt gecreëerd en de 911 Turbo moeiteloos verkeersdrempels kan nemen. Bij hogere snelheden vouwt de spoiler aan de buitenzijde uit om de luchtstroom rondom de wielen te optimaliseren en het brandstofverbruik te verlagen. In de performance-stand laat de spoiler zich in het geheel zien en zorgt deze, voor extra druk op de voorwielen wat in combinatie met een volledig uitgeschoven achterspoiler tot een extreem goede wegligging leidt.

Luchtkamers

De spoiler wordt pneumatisch bekrachtigd om door middel van meerdere luchtkamers de gewenste vorm te realiseren. Het gehele systeem is ontwikkeld door een speciaal projectteam van Apollo Tyres R&D en Apollo.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.