BMW i3, elektrische auto, opladen

Zuinige Bridgestone Ologic-banden voor elektrische auto’s

De nieuwe elektrische auto van BMW, de i3, gaat rijden op de Ologic-banden van Bridgestone. De bandenfabrikant heeft deze technologie speciaal daartoe ontwikkeld. De Ologic-bandenreeks heeft een heel andere vormgeving om, dankzij een specifiek profiel, het brandstofverbruik tot een minimum te beperken. De autoband heeft een brede doorsnede, maar het rolvlak is aanzienlijk smaller dan dat van een klassieke autoband.

Met het design zou de rolweerstand beperkt worden, wat heel belangrijk is voor de actieradius van elektrische auto’s. Terwijl de grip in zowel natte als droge weersomstandigheden nog altijd prima is, volgens Bridgestone. De nieuwe i3, die op hele dunne banden rijdt, is het eerste serievoertuig op de Bridgestone banden met Ologic-technologie.

Diameter en profiel

De combinatie van een grote diameter met een smal profiel heeft verschillende voordelen . Terwijl het loopvlak op banden met een kleinere diameter meestal de neiging heeft om buitensporige bewegingen of op ‘vervorming’ tijdens het rijden, zorgen de grotere diameter en een hogere bandspanning voor een aanzienlijke vermindering van de vervorming van de band. Daardoor wordt dus energie bespaard,  die anders verloren gaat door interne wrijving die helpt om de rolweerstand te verminderen

Het vernieuwende aan het ontwerp is dat de bovenstaande eigenschappen geen effect zouden hebben op de veiligheid.  De band heeft een lang contactvlak (ten opzichte van zijn geringe breedte). Het ontwerp en de samenstelling van deze band zorgen voor een uitstekende grip in zowel natte als droge omstandigheden.

Bandenmaten

Uitgebracht samen met de BMW i3 in november 2013, is de Ecopia EP500 ologic band is verkrijgbaar in vier maten: 155/70 R19 84Q , 175/60 R19 86Q , 155/60 R20 80Q en 175/55 R20 85Q – en twee winterbanden – de BLIZZAK LM – 500 ologic lamellen band en de BLIZZAK NV ologic zonder spikes.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.