Goodyear, SUV, Concept band, brede centrale groef, brandstofbesparend, rolweerstand, autoband, band

Goodyear toont concept SUV-autoband met brede groef

Goodyear Dunlop Tires Europe heeft op de autobeurs in Genève een nieuw concept getoond voor de SUV-band van de toekomst. Het concept, wat nog geen naam heeft, gaat uit van een standaard SUV-band met een brede centrale groef. Dankzij deze groef wordt het contactvlak met de weg gereduceerd en wordt de rolweerstand van de band verbeterd. Dit heeft een positieve impact op de brandstofbesparing en de CO2-uitstoot van de auto.

Door het verminderen van de rolweerstand dient de motor minder inspanning te leveren omdat er minder wrijving tussen de band en de weg is. De brede groef kan eveneens grote hoeveelheden water en modder afvoeren waardoor er een belangrijke opportuniteit ontstaat om de algemene grip op nat wegdek aanzienlijk te verbeteren.

Bandenkarkas

Goodyear Dunlop plaatst niet, zoals bij vele andere concepten, twee smalle banden op eenzelfde velg, maar bouwt de dubbele contactband op een enkel SUV- bandenkarkas. Door deze aanpak kan de band het gewicht van een SUV dragen en blijven de voordelen van een dubbele contactband behouden.

Door het weglaten van een groot deel van het rubber wordt het gewicht van de band gereduceerd en is er dus ook minder rubber nodig voor de produktie. Het nieuwe concept maakt deel uit van de voortdurende inspanningen van Goodyear Dunlop om duurzame oplossingen te ontwikkelen voor de toekomst.

Ontwerpen

“Bij Goodyear Dunlop willen we steeds belangrijke ontwikkelingsopportuniteiten voor de toekomst indentificeren” zegt Jean-Pierre Jeusette, Director General of Goodyear’s Innovation Center in Luxemburg (GICL). “We bespreken, analyseren, leren, ontwerpen en ontwikkelen uitgebreid nieuwe ideeën en concepten binnen onze R&D faciliteiten zowel in Europa als in de US.”

Het resultaat van dit denkwerk wordt vaak getransformeerd in concepten die dan op hun beurt ingezet worden om verdere ontwikkelingen te stimuleren. “Bij deze band is het niet anders, en het is een voorbeeld van ons ontwikkelingsproces bij Goodyear Dunlop. Het is zeker niet het enige concept wat we bekijken voor gelijkaardige toepassingen. Het geeft de complexiteit van het ontwikkelingsproces weer om een nieuw en innovatief product op de markt te brengen, nu en in de toekomst.”

SUV-band

Hoewel de conceptband voor SUV’s niet ontworpen is voor een marktintroductie en de band eveneens gemonteerd is op de Hyundai Intrado conceptwagen, is het een van de vele mogelijkheden om rolweerstand en wet grip aan te pakken in de toekomst, beiden belangrijke criteria van het Europees bandenlabel.

Bijkomende kenmerken die deel uitmaken van het concept zijn zelfreinigende water-afstotende texturen om modder en andere vaste materie in het profiel af te voeren. Alsook geavanceerde geluidsabsorberende materialen in de profielgroeven om het geluid te reduceren wanneer de band op het asfalt rolt.

Bandenlabel

“Het kijken naar toekomstige oplossingen helpt ons vaak bij de ontwikkelingen van vandaag”, licht Jeusette toe. “Wanneer we in 2012 een conceptband met een AA Europees bandenlabel lanceerden, maakte dit de weg vrij voor de ontwikkeling van een compleet nieuw gamma van banden met hoogwaardige labelscores voor de Europese markt.”

“Vandaag biedt het Goodyear EfficientGrip Performance-gamma een van de hoogwaardigste labelwaarden beschikbaar op de markt. Concepten maken integraal deel uit van ons ontwikkelingsproces en helpen ons om nieuwe technologieën te indentificeren en te ontwikkelen. Deze dragen op hun beurt bij tot een verhoogde verkeersveiligheid, meer rijcomfort en nieuwe duurzame oplossingen voor onze producten.”

Dubbele luchtkamer

De SUV-conceptband houdt ook een potentiële mobiliteitsoplossing in dankzij de dubbele luchtkamer (een aan elke kant), verbonden door een klepsysteem. Hierdoor kan de band verder rollen zelfs na een lek in een van de twee luchtkamers.

De band is louter een concept en maakt deel uit van Goodyear Dunlop’s lopend onderzoek.  Het profiel en het algemeen ontwerp zijn een inspiratiebron en niet ontworpen voor montage op een auto.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.