Dunlop, motorband, MX32, MX52, offroad

Dunlop introduceert offroad motorbanden MX32 en MX52

Dunlop heeft twee banden geïntroduceerd die het motorcross-assortiment verder versterken. De banden hebben beide een breder dekkingsbereik dan hun voorgangers en zijn ontwikkeld met de WK-teams van Honda en Kawasaki. Het gaat om de MX32- en MX52 banden, meldt Hoco-parts.

De MX32 is een band voor zacht tot middelhard terrein die aanzienlijke verbeteringen biedt: grip in bochten, rechtuit stabiliteit, slide control, tractie in de rijrichting en duurzaamheid. Voor middelharde tot harde ondergrond levert de MX52 betere allroundprestaties met aanzienlijke verbeteringen in rechtuit stabiliteit, aanpassingsmogelijkheden, slide control en grip in bochten.

Motorcross

De MX32- en MX52 prototypes uit 2013 waren goed voor maar liefst drie Grand Prix-zeges, vier moto-overwinningen, 12 podiumplaatsen en scoorde 31 keer een plek in de top zes in het laatste MX1-seizoen. De definitieve banden zijn nu leverbaar voor iedereen.

De feedback van de rijders uit de 17 wedstrijden in 2013 was van doorslaggevend belang voor de definitieve specificatie van de band. MX GP-rijder en Supermoto-kampioen Eddy Seel zorgde voor de communicatie tussen de rijders en het onderzoeks- en ontwikkelingsteam van Dunlop.

MX32

De MX32 biedt voordelen ten opzichte van zijn voorganger wat betreft grip in bochten, rechtuit stabiliteit, slide control, tractie in de rijrichting en duurzaamheid. De Progressive Cornering Block Technologie (PCBT) die gebruikmaakt van flexibelere blokken zorgt voor een betere controle in bochten. Gepatenteerde verdeling van meerdere blokken bij de achterband waarbij verschillende blokverhoudingen zijn gebruikt met minder blokken in het middengedeelte verbetert het contactgevoel.

Gepatenteerd ‘gesneden’ schouderblokontwerp bij de voorband verbetert tractie en grip, terwijl de grotere blokken in het midden voor een hogere tractie zorgen voor een verbeterde startprestatie (MX32 voor). Consistenter en gecontroleerder rechtuitrijden wordt bereikt door de CTCS-karkastechnologie.

Ontwerp

Het nieuwe ontwerp zonder verbindingsribben zorgt voor een lagere blokbuigweerstand waardoor contactgevoel, tractie en stabiliteit in modderige omstandigheden verbetert. Verbeterde demping en rechtuitstabiliteit wordt bereikt door het gebruik van rubber met schok werende eigenschappen (MX32 achter).

Het richtingsprofiel van de voorband optimaliseert remprestaties en stabiliteit in bochten. Groter gedimensioneerde middenblokken bij de voorband verbeteren de stabiliteit in bochten op hardere ondergronden.

MX52

De MX51 was een baanbrekende band waarmee Kiara Fontanesi het FIM-motocrosskampioenschap voor vrouwen won. Maar zijn opvolger, de MX52, evenaart zijn remvermogen en duurzaamheid en is hem in elke andere dynamische eigenschap de baas.

De gepatenteerde Progressive Cornering Block Technology (PCBT) is een nieuwe technologie die doorslaggevend is voor een verbeterde slide control en grip in bochten. Betere controle van de achterkant tijdens gasgeven, betere rechtuitstabiliteit en tractie naast een verbeterde slijtage op een harde ondergrond door de schuin geplaatste middenblokken.

Rijeigenschappen

De unieke blokverdeling zorgt voor betere rijeigenschappen, licht insturen en stabiliteit in bochten, terwijl het blokontwerp met richtingsprofiel de remprestaties en de stabiliteit in bochten optimaliseert (MX52 achter). Nieuwe zijblokken verbeteren het gedrag in bochten en maximaliseren het rijden op hard terrein (MX52 achter).

Richtingsnauwkeurigheid en rechtuitstabiliteit wordt mogelijk gemaakt door het Carcass Tension Control System (CTCS) dat in een geoptimaliseerd vorm van het profiel tot stand komt. Het schokdempende rubber op de achterband verlaagt de terugslag en zorgt dat de band zijn lijn beter volgt. Zowel de MX32 als de MX52 bieden aanzienlijk betere prestaties in het middenbereik terwijl het gebruiksbereik voor beide banden is vergroot.

PCBT

Het nieuwe, gepatenteerde Progressive Cornering Block Technology (PCBT) zorgt voor flexibelere blokken, waarmee een hogere slide control wordt bereikt die samen met de dubbele randen voor meer grip in bochten zorgt.

Bij het nieuwe “Multiple Block Distribution” (MBD) verandert de afstand tussen de blokkenrijen van het midden van de band naar de zijkant toe. Gecombineerd met een lager aantal blokken in het midden van de band zorgt dit voor een verbeterde contactgevoel, terwijl het tevens een vertrouwenwekkende grip biedt.

CTCS

Carcass Tension Control System (CTCS) is een constructie die de krachten in het karkas regelt, waardoor de materiaalspanning gelijkmatiger wordt verdeeld. Dit zorgt voor een evenwichtige en betrouwbare rechtuit stabiliteit, een betere grip in de rijrichting en een duidelijkere feedback.

De MX32 en MX52 kunnen nu de prestaties leveren die nodig zijn voor alle omstandigheden, uitgezonderd mul zand en extreem harde ondergronden. Daardoor hoeven rijders minder opties uit te proberen en kunnen ze tijdens wedstrijden hun rondetijden verbeteren.

Geomax maten, Dunlop, motorband

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.