Michelin onderzoekt rijgedrag van 3.000 automobilisten

Bandenfabrikant Michelin gaat drie jaar lang het rijgedrag van duizenden automobilisten volgen. Daarmee wil het Franse bedrijf inzicht krijgen in het werkelijke voertuiggebruik van autorijders. ”We doen veel tests met onze banden. Maar hoe de gemiddelde automobilist rijdt, weten we nog niet”, zegt Damien Hallez (foto), manager technische communicatie van de Michelin Groep. ”Daar willen we de komende jaren meer informatie over krijgen.”

Het onderzoek wordt uitgevoerd onder drieduizend autogebruikers in Europa, zowel jongeren als ouderen, mannen als vrouwen en vlooteigenaren en particuliere gebruikers. Vorige week is het project van start gegaan. Momenteel zijn plannen om bij het project vier landen te betrekken: Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Italië.

Test

Om ook in Nederland auto’s uit te rusten met de meetapparatuur staat niet in de planning. In ons land zijn volgens het Franse bedrijf te weinig extreme omstandigheden. Zo is het in Nederland zelden extreem warm of extreem koud. Ook is langdurige sneeuwval in Nederland niet gegarandeerd. Daarom heeft Michelin besloten voorlopig andere landen bij de test te betrekken, waar de autobanden langdurig op de proef worden gesteld.

De Fransen willen met het project zoveel mogelijk informatie verzamelen over hoe de autogebruiker zich gedraagt als hij op de weg zit. ”Hoe trekt iemand op? hoe remt hij af? Hoe scherp nemen ze een bocht? Hoe lang zijn de ritten? Hoe vaak gebruiken ze de auto? Dat zijn vragen waar we een antwoord op willen krijgen”, zegt Hallez.

Bandenspanning

”Als we banden testen, rijden we altijd met de juiste bandenspanning. Maar wie zegt dat de autorijders dat ook doen? Misschien rijden ze de helft van de tijd op banden die te zacht zijn.” De deelnemers hoeven niet per se Michelin-banden onder hun voertuig te hebben. Ook automobilisten die banden van een ander merk gebruiken, mogen meedoen.

De deelnemende auto’s worden voorzien van een soort blackbox, waarin meetapparatuur zit verwerkt. Die box kan communiceren met andere apparatuur in het voertuig. Mede daardoor kan worden gemeten wat het rijgedrag is. Dagelijks worden de gegevens doorgestuurd naar het centrale registratiesysteem van Michelin.

Rijgedrag

”Bij de ontwikkeling van een band, houden we rekening met verschillende situaties bijvoorbeeld het maken van een noodrem van honderd kilometer per uur naar stilstand. Met dit project kunnen we ook andere inzichten krijgen in een rijgedrag zoals hoe vaak iemand van 120 naar 80 kilometer remt”, aldus Per de Vries, product marketing manager personenwagenbanden in de Benelux. ”Met deze informatie kunnen we onze nieuwe producten dus beter afstemmen op het dagelijks gebruik.”

Tom van Gurp

Lees ook: Michelin: ‘Onze banden moeten bij alle criteria in top-3 zitten’

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.