Michelin, logo

Michelin weet winstgroei te realiseren

Bandenfabrikant Michelin sloot het afgelopen jaar positief af. De omzet over 2012 steeg naar 21,474 miljard euro (in 2011 was dat 20,719 miljard euro) en de winst  naar 1,571 miljard euro (in 2011 was 1,462 miljard euro).

Van West-Europa moest Michelin het in het afgelopen jaar niet hebben. Daar had het bedrijf het afgelopen jaar te kampen met teruglopende inkomsten vanwege de nog steeds onzekere economische situatie. Dat gold zowel voor de verkoop van zowel autobanden voor personenauto’s als voor vrachtwagens.

Vrachtwagenbanden

In andere markten was Michelin succesvoller, zoals in Noord-Amerika voor banden van personenauto’s. Op het gebied van vrachtwagenbanden deed Michelin het vooral goed in Africa, India en het Midden-Oosten. In het segment speciale banden, voor onder meer vliegtuigen, bouw- en graafmachines en landbouwvoertuigen, wist Michelin ook groei te behalen.  Daarnaast droegen de hoge marges op speciale banden bij aan de groei.

Voor 2013 verwacht Michelin dat het volume stabiel blijft in volgroeide markten ondanks de onzekere economie. Groei voorziet het bedrijf vanuit de nieuwe opkomende markten. Het investeringsprogramma van 2 miljard euro ondersteunt Michelins groeiambitie door nieuwe productiecapaciteit op te zetten in de groeiregio’s. Het geld is ook bedoeld om de concurrentiepositie in de volwassen markten te verbeteren en om technologische innovatie te stimuleren.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.