Michelin, logo

Michelin ondervindt effect malaise automarkt op financiële resultaten

De Franse bandenfabrikant Michelin ondervindt de effecten van de malaise op de automarkt op de financiële resultaten. Dat bleek tijdens de presentatie van de cijfers over het eerste halfjaar van 2013.

Tijdens de presentatie meldde Michelin dat de winst over het eerste halfjaar met 13% is terug gelopen. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 1,15 miljard euro, terwijl dit in dezelfde periode vorig jaar nog 1,32 miljard euro was.

Financiële resultaten

De operationele marge liep terug van 12,3% naar 11,3%. Voor de omzet geldt dat de eerste zes maanden ruim 10,1 miljard opleverde tegenover 10,7 miljard een jaar eerder. Dat is een afname met 5,1%. Voor de nettowinst geldt dat deze fors lager uitviel met 507 miljoen euro en dus een afname van 45%.

Investeringen in het efficiënter maken van het productieproces zijn hiervoor een reden. Hiervoor werd een investering van 250 miljoen euro gedaan. De verwachting is dat de winst in de tweede helft van 2013 beter zal zijn, omdat dan de rubberprijs wellicht weer lager zal zijn. Mogelijk zal dit tot 350 miljoen euro toevoegen aan het bedrijfsresultaat.

Voor de toekomst zet Michelin meer in op opkomende en nieuwe markten. Op die manier hoopt Michelin de malaise op de Europese automarkt zoveel mogelijk te omzeilen.

Auteur: Jose van der Wegen

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.