bandenhotel, bandenopslag

Bandenbranche boekt 17% minder omzet in winterseizoen

Het uitblijven van serieus winterweer zorgt voor een teleurstellend resultaat voor de bandenretail. In het afgelopen winterseizoen (oktober t/m januari) werden 12% minder winterbanden verkocht dan het de vergelijkbare periode van het vorige seizoen. Doordat er ook verhoudingsgewijs meer budgetmerken werden verkocht dan premium brands bedraagt de omzetdaling maar liefst 17%. Dat blijkt uit cijfers van GfK.

Positief is de omzetontwikkeling in all-season banden. In de winterperiode 2013/2014 zijn er 41% meer all-season banden verkocht. Dit zorgt ervoor dat in de maand december 1 op de 10 verkochte banden, een all-season band is.

4-seizoensbanden

Het lijkt erop dat met name de particulier overstapt op all-seasons. Hier worden minder kilometers gereden en de kosten van een extra set banden plus de wissel worden dan afgewogen tegen de eenmalige, iets duurdere, aanschaf van all-seasons. De consument geeft blijkbaar liever iets meer uit dan 2 keer per jaar het ongemak van de bandenwissel.

De gestegen verkoop van all-season banden kan echter de gedaalde verkoop van winterbanden niet opvangen. De totale verkoop van banden is in de vier wintermaanden gedaald met 5%.

Voorraden

De bandenbedrijven blijven door de achterliggende verkoopcijfers niet met grote hoeveelheden onverkochte banden zitten. De processen zijn dusdanig ingericht dat voorraden flexibel zijn. Onverkochte banden worden opgeslagen en gebruikt voor volgend seizoen.

GfK is wereldwijd toonaangevend marktonderzoeker en helpt organisaties hun bedrijfsresultaat te verbeteren. Ze verzamelt continu feitelijke verkopen van producten en diensten die worden aangeboden via de detailhandel, internet websites en andere bedrijfsmatige verkooppunten. Sinds jan 2013 onderzoekt GfK tevens de bestedingen in de bandenretail.

Lees ook:

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.