bandenfabriek, opslag, verkoop, distributie, autoband

Consument wil steeds vaker besparen op autobanden

Een groeiend aantal autorijders wil minder geld uitgeven aan autobanden. Zowel de budgetmerken als de handel in tweedehands exemplaren nemen toe. Dat blijkt uit een rondgang van BandenPro langs diverse branchekenners. Vooral de verkoop van tweedehands producten is in opkomst, ziet onder meer directeur Harm Nieboer van Profile Tyrecenter.

Op diverse websites van Profile-vestigingen worden gebruikte banden aangeboden. Onder meer op de site van de vestiging in het Zeeuwse Hulst staan meer dan zestig advertenties van tweedehands banden. ”De vraag naar gebruikte exemplaren zien we met name dit laatste seizoen sterk toenemen”, aldus Nieboer. ”Daarom hebben we het voor onze franchisers ook mogelijk gemaakt om online de gebruikte artikelen aan te bieden.”

Verkoop

”Met name in het wintersegment staan veel gebruikte banden in de verkoop. Vaak komt het van klanten die hun auto inruilen en nog winterbanden hebben liggen. Die zijn vaak niet versleten, omdat het voertuig weinig kilometers rijdt. Die winterbanden willen de klanten dan graag aan ons verkopen.”

Om te voorkomen dat franchisers kwalitatief slechte banden verkopen, vinden steekproefsgewijs controles plaats. Medewerkers kijken dan onder meer naar het restprofiel dat nog op de band aanwezig is. ”Als het profiel minder dan vier millimeter is, is het geen winterband meer. Wij adviseren zelfs een profiel van vijf millimeter”, legt de Profile Tyrecenter directeur uit.

Internet

Veel gebruikte banden worden verkocht via internet. Vooral op Marktplaats is er een levendige handel in tweedehands autobanden. Zo stonden er woensdag meer dan zevenduizend advertenties met gebruikte banden online. Behoorlijk wat meer dan twee jaar geleden, merkt Nieboer op.

In het zomerse segment wint juist de budgetband marktaandeel. Dat concludeert Onderzoeksbureau GfK. Het bedrijf houdt de gegevens van de bandenmarkt sinds anderhalf jaar bij. ”En in die periode zien we duidelijk dat er een toename is van het aantal verkochte budgetbanden”, aldus business unit manager Peter Vos, bij GfK verantwoordelijk voor automotive.

Groei

De groei is niet spectaculair. Het bureau komt uit op een groei in achttien maanden van ongeveer een procentpunt. ”Maar op een markt van zeven miljoen banden, spreek je toch over een groei van 70.000 stuks.” Oorzaken zoekt Vos vooral in het feit dat het aantal zakelijke rijders afneemt, ten faveure van het aantal particulieren, die vaker kiezen voor een goedkopere band. Ook Kwik-Fit en webshop Tirendo zien dat goedkopere banden gretig aftrek vinden bij de consument.

Dat er een markt is voor budgetmerken, ziet ook Edwin Brinksma van branchevereniging Vaco. De groei van de tweedehandsmarkt is echter een stuk groter, merkt hij. ”Dat is echt iets van het laatste jaar. En de handel vindt zeker niet alleen plaats op internet”, aldus Brinksma.

Tweedehands

Ook diverse bandenverkopers krijgen regelmatig klanten over de vloer met de vraag of ze goede tweedehands banden hebben. De branchevereniging denkt dat dat vooral komt door de huidige economische tegenwind, waardoor de consument minder te besteden, heeft. Ze willen toch gebruik blijven maken van de auto, maar dan op een goedkopere manier.

Brinksma is niet onverdeeld gelukkig met die trend. Hij twijfelt of alle gebruikte banden wel veilig zijn. ”Sommige gebreken aan een band zie je niet. En als je een winterband koopt met nog maar vier millimeter profiel, rijd je door de slijtage na een aantal ritten al niet meer op winterbanden.”

Tom van Gurp

Lees ook: Kopen van tweedehands banden neemt toe in 2013

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.