Goodyear: bandenverkoop stijgt, omzet daalt

A patron covers up in the rain at a Goodyear automotive care business in Williamsville, N.Y., Tuesday, April 28, 2009. Biggest U.S. tire maker Goodyear Tire & Rubber Co. is reporting, Wednesday, a loss of $333 million in this year’s first quarter, its second consecutive big quarterly loss. (AP Photo/David Duprey)

Bandenfabrikant Goodyear heeft wereldwijd in de eerste drie maanden 1 procent meer banden verkocht dan in dezelfde periode in 2013. Echter, het Amerikaanse bedrijf behaalde een lagere omzet dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. De opbrengst tot en met maart dit jaar was 3,25 miljard euro. Dat was vorig jaar nog 3,53 miljard euro.

Redenen voor de lagere omzet zijn tegenvallende verkoopcijfers van andere producten dan banden. Ook ongunstige wisselkoersen deden een duit in het zakje. In totaal verkocht Goodyear veertig miljoen banden wereldwijd. De groei van de bandenverkoop werd onder meer veroorzaakt door stijging in Europa en Noord-Amerika.

Verkoop

Ceo van de bandenproducent Richard J. Kramer houdt vast aan de doelstellingen voor dit jaar. Hij verwacht twee tot drie procent verkoopstijging ten opzichte van vorig jaar.

Ook een andere bandenreus, Continental, heeft positieve verwachtingen over de rest van dit jaar. Dat enthousiasme wordt mede veroorzaakt door gunstige cijfers over het eerste kwartaal van 2014. De omzet kwam uit op 8,4 miljard euro en steeg daarmee vier procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.