A-merken zien bandenverkoop stijgen in eerste helft 2014

Diverse A-merken zagen in de eerste zes maanden van dit jaar hun afzet stijgen. Continental, Goodyear en Michelin verkochten alle drie meer banden dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit hun halfjaarcijfers. Tegenover de stijgende verkoopaantallen staan lagere opbrengsten. Maar doordat de productiekosten daalden, konden diverse fabrikanten tóch meer winst maken. Vooral de lagere rubberprijzen hadden een gunstig effect.

Eerder werd al duidelijk dat de bandenverkoop in Europa in de lift zit. De European tyre and rubber manufacturers association (ETRMA) bracht vorige maand cijfers naar buiten, waaruit bleek dat de verkopen in de diverse vervangingsmarkten tussen de vier en tien procent waren toegenomen in de eerste helft van dit jaar.

Michelin

Bandenfabrikant Michelin zag haar verkoopvolume dan ook stijgen, met bijna twee procent ten opzichte van de eerste helft van 2013. Het bedrijf verwacht over het gehele jaar drie procent meer banden te verkopen dan vorig jaar. Daar staat tegenover dat op de markt voor grondverzet en vrachtwagens geen gunstige verkoopcijfers werden genoteerd. Ook de totaalomzet van het bedrijf gaf geen reden tot juichen. Die bedroeg 9,6 miljard euro, een half miljard minder dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Het bedrijf zag haar winst wel stijgen in de eerste helft van dit jaar. Michelin kwam uit op een netto-resultaat van 624 miljoen euro, ruim twintig procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral de lagere grondstofkosten hadden voor de Fransen een gunstig effect.

Goodyear

Ook Goodyear zag het volume toenemen, vooral op de vervangingsmarkt, wat resulteerde in een totale verkoop van 80,6 miljoen autobanden wereldwijd. Dat is een verkoopgroei van twee procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Net als bij Michelin daalde ook bij de Amerikanen de omzet, met zes procent tot 6,78 miljard euro. Wel behaalde het bedrijf in de eerste helft van dit jaar een netto opbrengst van zo’n 620 miljoen euro, veertien procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Van april tot en met juni kwam het Amerikaanse bedrijf zelfs uit op de hoogste kwartaalopbrengst ooit, met ongeveer 340 miljoen euro.

Continental

Goed nieuws viel er ook te noteren bij Continental. De Duitsers stelden hun winstverwachting over dit jaar opnieuw naar boven bij. De tien procent winstmarge die eerder werd gecommuniceerd, is inmiddels in twee stappen verhoogd naar elf procent. Belangrijkste reden voor de gunstigere winstverwachting is de lage prijs van rubber op de wereldmarkt.

In de eerste zes maanden van dit jaar kwam Continental uit op verkoopinkomsten van bijna zeventien miljard euro, een stijging van ruim twee procent in vergelijking met vorig jaar. De winst kwam uit op 1,3 miljard euro voor het bedrijf uit Hannover. Daar staat tegenover dat negatieve valutakoersen waarschijnlijk een drukkend effect zullen hebben op de verkoopresultaten van 2014.

Hankook

De valutakoersen spelen ook Hankook parten. In het tweede kwartaal van dit jaar werden lagere cijfers genoteerd bij zowel de omzet als de winst. Beide prestatie-indicatoren daalden fiks, door ongunstige ontwikkelingen op de geldmarkt. Diverse andere grote bandenfabrikanten, waaronder Bridgestone en Pirelli, komen later met hun halfjaarcijfers.

Tom van Gurp

Lees ook: Stijging van Europese bandenverkoop zet door

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.