euromaster

Euromaster: zestig procent van auto’s rijdt op te zachte banden

Zestig procent van de autobanden onder personenvoertuigen heeft geen juiste spanning. Ook de profieldiepte is vaak niet in orde. Bovendien rijdt op dit moment bijna een op de twaalf automobilisten met winterbanden rond. Dat blijkt uit een onderzoek van fastfitter Euromaster. Door beter op de staat van de banden te letten, kunnen autorijders de veiligheid van henzelf en de medeweggebruikers verhogen.

Michelin-dochter Euromaster deed het onderzoek onder duizend voertuigen van twee van haar zakelijke klanten. Zowel de lease-auto’s als de privé-voertuigen van de werknemers werden onder de loep genomen. Daaruit bleek dus dat zes op de tien auto’s op banden met een te lage spanning staan, waardoor het brandstofverbruik van het voertuig toeneemt.

Profiel

Ook de profieldiepte is vaak niet in orde. Bij een op de zes voertuigen was dit het geval. Als het profiel van een band onder de twee millimeter komt, is het aan te raden het rubber te vervangen. Dat gebeurt in praktijk echter lang niet altijd, blijkt uit de check van Euromaster. Dat kan negatieve gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid.

Voorts bleek dat acht procent van de automobilisten hun winterbanden in het voorjaar niet hebben laten vervangen door zomerbanden, wat nadelig kan zijn als met dezelfde banden in winterse omstandigheden wordt gereden. Het profiel is namelijk al verder versleten dan wanneer de banden in de zomermaanden niet zijn gebruikt, maar onder goede omstandigheden zijn bewaard.

Lease

”We zien dat particulieren geneigd zijn het onderhoud en de aanschaf van nieuwe banden zo ver mogelijk vooruit te schuiven”, zegt Euromaster-woordvoerder Willemijn Jansen. We merkten dat de banden van lease-voertuigen veelal beter zijn onderhouden.

”Lease-auto’s komen vaker bij de garage vanwege bijvoorbeeld de bandenwissels in het najaar en het voorjaar en vanwege regelmatig onderhoud”, verklaart Jansen het verschil. ”De drempel is lager doordat de bekostiging vaak niet bij de berijder ligt.” Bij privé-voertuigen is dat wel het geval en dan vindt vaak uitstel plaats.

Slijtage

”Dat uitstel heeft tot gevolg dat onregelmatige slijtage en beschadigingen aan de band niet tijdig ontdekt worden en de banden eerder aan vervanging toe zijn. Regelmatige controle op bandenspanning en slijtage bespaart kosten op de lange termijn.”

Lees ook: Euromaster monteert nieuwe banden bij klanten thuis

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.