trelleborg, vlaggen

Trelleborg ziet bandenverkoop flink dalen in eerste helft 2014

Het Zweedse Trelleborg zag zijn bandenomzet dalen met vijf procent in de eerste zes maanden van dit jaar. De verkoopopbrengst daalde van 120,9 miljoen euro in de eerste helft van vorig jaar naar 115,4 miljoen euro in dezelfde periode dit jaar. Dat blijkt uit de gepubliceerde halfjaarcijfers van het bedrijf, dat in de bandenbranche onder meer actief is in de markten voor landbouwvoertuigen en vorkheftrucks.

Niet alleen de omzet daalde, ook de winst kreeg een knauw. In de eerste zes maanden van dit jaar werd in het bandensegment een winst geboekt van iets minder dan vijftien miljoen euro. Tegenover zestien miljoen in dezelfde periode vorig jaar.

Landbouw

Oorzaak van de dalingen ziet Trelleborg vooral in afnemende investeringen in de landbouwsector, na enkele jaren van forse groei in die markt. Er is sprake van verzadiging, denken de Zweden. Die verzadiging en de lagere prijzen voor gewassen van landbouwbedrijven zorgen ervoor dat de agrarische sector minder bereid is om nieuwe voertuigen aan te schaffen.

De daling merkte Trelleborg vooral in de markt voor eerste montage. In de aftersales markt stabiliseerde de omzet wel. In de andere bandensegmenten waar de multinational actief is, waren de marktomstandigheden eveneens moeilijk.

Winst

De Zweden zijn ook actief in andere markten dan de bandenbranche. Zo biedt het producten en diensten aan in de coating- en offshore-sector. Het bedrijf als geheel kon gunstigere cijfers presenteren. Sterker nog, zowel de winst als de winstmarge waren tussen begin april en eind juni op recordhoogte. De winst in het tweede kwartaal kwam uit op ongeveer 87 miljoen euro. De winstmarge steeg naar veertien procent. Nooit eerder waren de winstcijfers van Trelleborg zo hoog.

Lees ook: Winststijging voor Bridgestone en Pirelli in eerste helft 2014

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.