Delticom maakt eerste verlies door slecht resultaat Tirendo

Online bandenretailer Delticom heeft voor het eerst in haar geschiedenis verlies geleden. In de eerste zes maanden van dit jaar zorgde vooral dochterbedrijf Tirendo voor het negatieve resultaat. De dochter behaalde in het afgelopen halfjaar een verlies van acht miljoen euro. Het Duitse moederbedrijf dook daardoor voor ongeveer 200.000 euro in het rood.

Tussen begin januari en eind maart waren de resultaten van Tirendo nog hoopgevend; inkomsten stegen fors ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Echter, tussen begin april en eind juni waren de prestaties minder goed, met 33,8 procent minder inkomsten. Het totale verlies van Tirendo kwam daardoor uit op ongeveer acht miljoen euro.

Zomerbanden

De opbrengsten van alle activiteiten van Delticom bedroegen samen ruim 226 miljoen euro. Dat is 6,5 procent meer dan in de eerste helft van 2013, toen een verkoopopbrengst van ongeveer 212 miljoen euro werd geboekt. Dat was echter zonder Tirendo, dat pas in september vorig jaar werd gekocht.

Oorzaak van het negatieve resultaat zoeken de Duitsers in de weersomstandigheden. Doordat al in maart hogere temperaturen werden gemeten, werden in het eerste kwartaal van dit jaar al behoorlijk wat zomerbanden verkocht. Daardoor zakte de verkoop in het tweede kwartaal in.

Delticom

Delticom is als online bandenretailer actief in veel Europese landen. In Nederland bezit het, naast Tirendo, onder andere de website Autobandenmarkt.nl. Het bedrijf trok in de eerste helft van dit jaar in totaal 454.000 nieuwe klanten. Zo’n 420.000 bestaande klanten hebben opnieuw een bestelling geplaatst bij minimaal één van de webshops van het Duitse bedrijf.

Lees ook: Winststijging voor Bridgestone en Pirelli in eerste helft 2014

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.