Website Kwik-Fit

Online samenwerking Kwik-Fit en ANWB betaalt zich uit

Kwik-Fit komt als winnaar uit de bus wanneer consumenten zich online oriënteren op winterbanden. Dat blijkt uit een onderzoek van bureau WUA! Dankzij een online samenwerking met de ANWB steekt Kwik-Fit met kop en schouders boven de andere aanbieders uit met een score van 7,6. Op de tweede en derde plaats volgen Euromaster en Profile Tyrecenter met respectievelijk een 6,9 en 6,2.

Opvallend aan de ranglijst is de zesde plek voor ANWB.nl, een website waarop geen banden aangeschaft kunnen worden. Bezoekers worden doorgestuurd naar de website van Kwik-Fit en krijgen als ANWB-lid korting op de winterbanden.

Geel en Blauw

Door deze korting en wellicht door het gedeelde gebruik van de kleuren geel en blauw, hebben consumenten het gevoel dat ze hun banden bij de ANWB kopen. De samenwerking heeft voor beide organisaties een positief effect op het vertrouwen van de consument.

Bandenmerken

De respondenten gaan in mindere mate naar de websites van de bandenmerken. Continental is het enige merk dat door een representatief aantal respondenten gevonden en beoordeeld wordt, om in de ranking te worden opgenomen. Omdat Continental als merk in de markt opereert, scoort Conti.nl goed op de elementen vertrouwen, imago en kwaliteit.

De website presteert echter slecht op het onderdeel vormgeving. De donkere website spreekt niet aan en weet daarom niet te kapitaliseren op de goede basis van de merknaam.

Kwik-Fit

Arjan van der Meer, Marketing Director van Kwik-Fit: “Ik ben ontzettend trots dat we deze onderscheiding van WUA! hebben gekregen. Kwik-Fit merkte vijf jaar geleden dat er steeds meer mensen online autobanden willen kopen. Wij hebben daarom veel energie gestoken in een gebruiksvriendelijke website waar men makkelijk banden kan vergelijken, kopen en zijn mening kan delen.”

“Dat we nu als beste website naar voren komen, zie ik als waardering voor de open en transparante manier waarop wij bezoekers van onze website helpen om de juiste banden te kiezen.”

Enkele resultaten:

•    Het gebruik van de zoekmachine is erg belangrijk in het oriëntatieproces: 84% van de websites wordt bezocht via een zoekmachine.
•    Profile Tyrecenter scoort een derde plaats in de overall ranking. Profile-Heuver.nl, wat onder de Profile franchiseformule valt, scoort een tiende positie. Opvallend hierbij is dat alle respondenten   na de eerste indruk doorgaan op de website van Profile-Heuver.
•    Voor 49% van de respondenten is de prijs het belangrijkste koopmotief, daarna volgt de naamsbekendheid met 24% en tot slot speelt bij 10% de service een doorslaggevende rol.

Auteur: Fred Kramer

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.