Goodyear_Dunlop_-_Close_up_looking_at_tire_label

Bandenlabel speelt grote rol bij aankoop

Een op de drie consumenten die in 2013 banden kocht, liet zich beïnvloeden door het Europese bandenlabel. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van de Amerikaanse bandengigant Goodyear Dunlop in zes Europese landen werd uitgevoerd. De klanten die voor aankoop op de hoogte waren van het label, gebruikten in 71 procent van de gevallen de scores voor de drie prestatiecriteria als referentie. 

Ook blijkt ruim de helft (54 procent) van de bandendealers in Europa het label te gebruiken bij de verkoop van de producten.

Banden

Het onderzoek toont aan dat onder bestuurders van personenauto’s grip op nat wegdek als het belangrijkste criterium op het label wordt gezien. De rolweerstand en de daaruit voortvloeiende brandstofbesparingen zijn daarna doorslaggevend. Het externe geluidspeil weegt het minst zwaar bij consumenten.

Ook de vrachwagenvloten beginnen in een steeds grotere mate te leunen op het label. Dat blijkt uit een studie van het Franse MV2 Conseil die ook in opdracht van Goodyear Dunlop werd uitgevoerd. Meer dan de helft van de parken zegt dat het label de uiteindelijke beslissing beïnvloedt. Tweederde vindt het brandstofverbruik daarbij het belangrijkste criterium op het label. De resultaten zijn gebaseerd op de gegevens van 500 vrachtwagenparken in Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen en Spanje.

Wetgeving

De labelwetgeving is sinds november 2012 van kracht en beoordeelt banden van personenauto’s en vrachtwagens. Het label is verplicht voor alle banden die in Europa worden verkocht. Er worden drie punten behandeld: rolweerstand, grip op nat wegdek en het externe geluidspeil.

De onderzoeken naar de rol van het bandenlabel bij de keuze van de consument, werden uitgevoerd in het kader van de eerste verjaardag van de labelwetgeving. In 2016 zal een nieuwe evaluatie plaatsvinden.

Nederland

In Nederland bleek eerder dit jaar nog een wereld te winnen als het om het bandenlabel gaat. Onderzoek van Professor Leo Witvliet van Nyenrode Business Universiteit wees in juli uit dat nog maar weinig automobilisten in ons land met het label bekend zijn. Maar liefst 90 procent van de meer dan 2000 ondervraagden zei het initiatief niet te kennen.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.