Hankook, band, SUV, S1 evo2

Hankook Ventus S1 evo2 voortaan in BMW X5

Bandenfabrikant Hankook breidt de levering van premium originele uitrusting aan het sportieve segment uit. Het vlaggenschip van het bedrijf, de Ventus S1 evo2, wordt in een nieuwe ontwikkelde SUV-versie vanaf de start als originele uitrusting gemonteerd op de nieuwe BMW X5. Na het succes van van de Mini, BMW 1, 3 en 5-series is de BMW X5 al het vijfde model van de BMW groep die wordt opgeleverd met Hankook als eerste montage. 

Bandenfabrikant Hankook zet zijn offensief in het premium segment van Duitse autofabrikanten door met de levering van ultra-high-performance banden als originele uitrusting op de nieuwe derde generatie BMW X5. Vanaf de marktintroductie zal de in München gevestigde trendsetterop het gebied van luxe voertuigen voor sportieve prestaties voor het eerst ook fabrieksmatig worden uitgerust met de topbanden van Hankook.

SUV-band

De volledig nieuwe Ventus S1 evo² SUV band wordt toegepast met een compleet nieuw ontwikkelde constructie met sportiefdynamische genen speciaal voor deze voertuigcategorie. Deze wordt vanaf het voorjaar van 2014 ook beschikbaar voor de markt in de maten 17 tot en met 22 inch en dekt daarmee de breedte-hoogteverhoudingen 60 tot 30 af met draadbreedtes van 225 tot 315.

De BMW X5 is alweer het vijfde model uit de BMW groep waarvoor Hankook Tire originele uitrustingen zal leveren. “Ons vlaggenschip is daarnaast voorzien van alle denkbare innovatieve technologie en designfuncties; deze hebben we ontwikkeld op basis van onze ervaring als exclusieve bandenpartner van het BMW-motorsportteam”, aldus Jin-Wook Choi, directeur van Hankook Tire en COO voor Europa en Rusland.

Rijervaring

“Onze hoogwaardige banden bieden een directe sportieve rijervaring in combinatie met veiligheid en veel comfort en zijn tegelijkertijd milieuvriendelijk. Dit maakt de nieuwe Ventus S1 evo2 SUV tot alweer een schitterend voorbeeld van Kontrol Technology, onze filosofie waarbij technologie, topprestaties en veiligheid binnen al onze producten worden verenigd.”

Het achterliggende concept van het vlaggenschip van Hankook, de Ventus S1 evo2, is tevens gericht op bestuurders die prestatiegericht zijn, op dynamische voertuigen binnen het nieuwe SUV-bandensegment; bestuurders die geen genoegen nemen met compromissen en sportieve prestaties van hun banden eisen, zonder dat dit ten koste gaat van functies, zoals vering, rolgeluid en lage rolweerstand.

Band

“Met de nieuwe Ventus S1 evo² SUV hebben we een sterk presterende band ontwikkeld die de eigenschappen van premium SUV-voertuigen volledig doet uitkomen, gemaakt voor een sportief en toch comfortabel gevoel, zoals de nieuwe BMW X5, zonder dat dit ten koste gaat van de efficiëntie en milieueigenschappen, wat steeds belangrijker wordt,” legt engineer Klaus Krause, hoofd van het Hankook European Technical Center in Hanover, Duitsland, uit.

De technologie van de Ventus S1 evo2 SUV met zijn Multi Tread Radius en dubbellaags rayonkarkas zorgt voor een maximaal bandcontactoppervlak onder alle omstandigheden. De band blinkt niet alleen uit door zijn voortreffelijke eigenschappen bij aquaplaning, maar ook dankzij het optimale wegcontact voor een perfecte balans bij zowel nat als droog wegdek.

Veiligheid

Rijcontrole en veiligheid bij hoge snelheden zijn eveneens significant toegenomen. Het innovatieve op DTM geïnspireerde 3-laags blokontwerp met zijn speciale trapvormige structuur van de buitenste ribblokken biedt een verbeterd bandcontactvlak wanneer de bandslijtage toeneemt: daardoor is er een effectievere grip gedurende de hele levensduur van de band.

De Ventus S1 evo2 SUV is voorzien van de nieuwste hoogontwikkelde generatie silica samenstelling in combinatie met een geoptimaliseerd dwarsverbindingssysteem, dat zorgt voor meer grip, betere slijteigenschappen en bestendigheid tegen thermische veroudering.

Natte oppervlakken

De styreenmolymeerformule voor een verhoogde grip maakt verbeterde prestaties op natte oppervlakken mogelijk, waarbij de rolweerstand verminderd wordt voor een maximale milieuvriendelijkheid. Een verfijnd koelsysteem van oppervlak-vergrote vinnen, dat verankerd is in de basis van de draadgroeven, alsmede microturbulentie genererende kuilvormingen aan de buitenste randen van het schouderblok, maken een snellere warmtedissipatie mogelijk voor stabielere gebruikseigenschappen en lange duurzaamheid van de band.

Voor nog meer rijcomfort is het UHP-vlaggenschip van Hankook eveneens uitgerust met een aerodynamisch gevormde vleugel, die zorgt voor een verdere afname van het bandengeluid en die het sportiever uiterlijk van de band benadrukt. De Ventus S1 evo2 SUV wordt voornamelijk geproduceerd in de fabriek in Hongarije.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.