bandenlabel

Consument gebruikt bandenlabel zelden bij het kopen van banden

Steeds meer consumenten zijn bekend met het bandenlabel, maar ze gebruiken het niet bij de aankoop-beslissing. Bij het kiezen van een merk of een type autoband, wordt de koper nog steeds sterk beïnvloed door de prijs en gaat hij vaak af op het advies van de verkoper. Het informeren van consumenten over de prestaties van banden is daarom nog steeds van groot belang.

Een jaar na de introductie van het Europese bandenlabel, heeft Rezulteo (de online banden koopgids en banden vergelijker) een onderzoek uitgevoerd naar de bekendheid van het bandenlabel en of het bandenlabel invloed heeft op het koopgedrag. De enquête is uitgevoerd door Ipsos Institute onder een 3402 respondenten in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Rezulteo is momenteel aanwezig in 20 landen (Europese Unie, Rusland, Oekraïne en het Midden-Oosten).

Bandenlabel

Een jaar geleden trad het bandenlabel in werking in alle Europese Unie landen. Voor Rezulteo een mooie gelegenheid om de bekendheid en de perceptie van het bandenlabel onder de Europese consumenten te meten. De resultaten toonde aan dat één maand voor de introductie van het bandenlabel, slechts 20% van de ondervraagden had gehoord van het label, maar 80% voorstander was na een uitleg van het principe.

Een jaar later heeft Rezulteo het onderzoek herhaald. Dit met een tweeledig doel: om te weten te komen of bestuurders nu meer bekend zijn met het bandenlabel en of het bandenlabel het koopgedrag heeft beïnvloedt bij het kopen van banden. Net zoals vorig jaar is het onderzoek uitgevoerd aan het begin van de herfst, onder een representatief aantal respondenten in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Consumenten

De resultaten voor 2013 zijn gemengd: zij indiceren dat het bandenlabel meer bekendheid heeft gekregen, maar dat consumenten het label zelden raadplegen. Vooral in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Bij het kiezen van een merk of type autoband wordt de koper nog steeds sterk beïnvloedt door de prijs en wordt het advies van de verkoper vaak opgevolgd.

Meer gedetailleerd geeft dit aan dat op dit moment een derde van de Europese consumenten bekend is met het label. Dit is beter ten opzichte van vorig jaar, maar relatief gezien nog steeds erg laag. Bovendien blijft de kennis van het label oppervlakkig. Slechts 8% van de ondervraagden is in staat om de drie label criteria op te noemen – remmen op nat wegdek, extern rolgeluid en brandstofverbruik.

Introductie

Van de consumenten die sinds de introductie van het bandenlabel banden hebben gekocht, heeft slechts 11% daadwerkelijk aandacht besteedt aan het label (6% in Duitsland, 19% in Italië). Dit cijfer valt niet te wijten aan een onduidelijk systeem aangezien driekwart van de ondervraagden vindt dat het label makkelijk te begrijpen is.

Er zijn simpelweg belangrijkere factoren waarmee de consument rekening houdt. Wanneer gevraagd wordt naar de factoren die hun keuze beïnvloeden, worden “het advies van de verkoper” (19%), “merk loyaliteit” (17%) en “prijs” (17%) genoemd. De “prestaties van banden” komt op 14%.

Veiligheid

Het is duidelijk: een jaar na de introductie van het Europese bandenlabel is er qua voorlichting nog een hoop werk aan de winkel. Door meer rekening te houden met de prestaties van banden kan de veiligheid en de impact van voertuigen op het milieu verbeterd worden. Daarnaast helpt het bandenlabel consumenten bij het maken van een meer bewuste aankoop op de steeds groeiende en uitgebreide bandenmarkt.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.