ETRMA constateert voorzichtig herstel Europese bandenmarkt

De vervangingsmarkt voor banden toonde in 2013 tekenen van voorzichtig herstel, zo laat de European Tyre and Rubber Manufacturers Association (ETRMA) op basis van haar recent gepubliceerde verkoopcijfers weten. Na de dubbelcijferige dalingen in 2012, was er tegen het eind van 2013 sprake van een koersstilstand. In 2014 verwacht de organisatie in alle segmenten twee tot drie procent groei waar te kunnen nemen.

De ETRMA stelt dat in 2013 de daling in de markt van autobanden voor personenauto’s is teruggebracht tot 1 procent vergeleken met 2012.

Verkoop

In het truck- en bussegment werd vorig jaar een verkoopstijging van 8 procent ten opzichte van het jaar 2012 genoteerd. Dit terwijl de verkoopdaling in 2012 maar liefst 19 procent ten opzichte het jaar ervoor bedroeg.

De verkoop van landbouw- en motorfietsbanden was redelijk stabiel ten opzichte van het jaar 2012. Er was sprake van respectievelijk één en twee procent groei. “De stabiliteit bevestigt enkel de lage verkoopcijfers van 2012. Voor de beide segmenten is het wachten op volledig herstel”, aldus de organisatie.

Bandenmarkt

“Het jaar 2013 was duidelijk niet een jaar van hoogconjunctuur op de bandenmarkt”, zo laat de ETRMA weten. “Maar de verkoopgegevens tonen een koersstilstand van de markt en een terugkeer naar groei na het zo negatieve 2012. Wij hopen dat deze trend in 2014 wordt bevestigd. Voor dit jaar verwachten wij 2 tot 3 procent groei.”

Bij de ETRMA zijn onder andere de bandenfabrikanten Apollo Vredestein, Bridgestone Europe, Cooper Tires, Continental, Goodyear Dunlop Tyres Europe, Hankook, Michelin en Mitas aangesloten.

Nederland

Door het wegblijven van een strenge winter en de zeer lage verkoop van auto’s lijkt het voor Nederland overigens een teleurstellend seizoen te worden voor de bandenretail. Er werden in december 2013 maar liefst 15 procent minder winterbanden verkocht aan consumenten dan een jaar eerder. Doordat er bovendien een verschuiving in de markt zichtbaar is van premium- en value brands naar budget brands is het omzetverlies nog groter, zo blijkt uit onderzoek van GfK.

Het onderzoeksbureau heeft onderzoek gedaan naar de automotive markt en de bandenmarkt. GfK onderscheidt zich van andere marktonderzoeken, omdat de doorverkoop aan de eindgebruiker (sell-out) wordt gemeten. Andere onderzoeken meten daarentegen vaak de verkopen aan de tussenhandel (sell-in).

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.