Winterband, Continental

VACO: regelgeving winterbanden in Europa weer gewijzigd

De regelgeving voor de winterbandenplicht is in Europa verschillend en wijzigt voortdurend. Reden voor Vereniging VACO, de bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche, om het overzicht met de regelgeving voor de winterbanden te actualiseren. Want honderdduizenden Nederlanders gaan vanaf komende week met de auto op wintersport.

Sinds de laatste publicatie van het overzicht met de regelgeving voor winterbanden en sneeuwkettingen (oktober 2013) is de regelgeving weer veranderd. Een belangrijke wijziging is dat in Italië (met uitzondering van het Aostadal) nog maar één periode geldt waarin er een verplichting is voor winterbanden op (snel)wegen als dat met een bord wordt aangegeven: van 15 november tot 15 maart. Voorheen verschilde die periode per gebied. In het Aostadal geldt een langere periode: van 15 oktober tot 15 april.

Verplichtstelling

In enkele landen waar tot voor kort geen winterbandenplicht gold, is nu wel een verplichting ingesteld. Zo moet de automobilist die naar Albanië gaat winterbanden monteren, omdat dit overal lokaal kan worden verplicht. Een periode wordt in Albanië niet aangegeven.

In Macedonië geldt sinds kort de verplichting buiten de bebouwde kom, van 15 november tot 15 maart. En ook in Montenegro is de winterband verplicht, in de periode van 15 november tot 1 april. Verder is ook de regelgeving voor sneeuwkettingen hier en daar gewijzigd. Zo zijn in Spanje sneeuwkettingen verplicht gesteld in bergachtige gebieden.

Overzicht

Edwin Brinksma, Branchemanager bij Vereniging VACO: “Sinds enkele jaren maken wij twee keer per jaar een nieuw overzicht waarop de winterbandenplicht in kaart is gebracht. Het overzicht is gebaseerd op de wetgeving zoals die in de verschillende landen geldt.”

“Voor de automobilist en zelfs voor de professionele vervoerders is het lastig dat die wetgeving per land of per regio verschilt en ook nog voortdurend wijzigt. Automobilisten kunnen met het overzicht van elk land in één oogopslag zien wat de regels zijn.”

Risico’s

Automobilisten moeten zich overigens beseffen dat zij in het buitenland, ook als er geen winterbandenplicht geldt, risico’s lopen als ze geen winterbanden hebben. Zo kan hen de schuld worden toegewezen als ze betrokken raken bij een aanrijding. Dat geldt bijvoorbeeld in Italië, Frankrijk en Zwitserland. Daar komt nog eens bij dat je in Zwitserland ook een boete kan krijgen als je zonder winterbanden het overige verkeer hindert.

In Oostenrijk – al jaren het meest populaire wintersportland voor de Nederlanders – wordt de regelgeving strikt gehandhaafd. Boetes variëren en kunnen oplopen tot wel 5.000 euro.

Uitgebreid overzicht

De actuele regelgeving voor winterbanden en sneeuwkettingen in Europa wordt overzichtelijk gepresenteerd op deze interactieve kaart. Zowel voor personenwagens als voor bedrijfswagens.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.