Goodyear_Dunlop_-_Close_up_looking_at_tire_label

Nederlanders kijken niet naar bandenlabel bij aankoop

De bandenkopers in Nederland kijken niet of nauwelijks naar de bandenlabels. Klanten laten hun koopbeslissing vooral afhangen van de prijs, het merk of het advies van de experts. Dat zeggen diverse retailers tegen BandenPro. ”Onze klanten zijn er totaal ongevoelig voor”, zegt Jaap van Stijn, districtsmanager Nederland van het Duitse A.T.U.

De klanten van de bandenverkoper zijn er ook nauwelijks mee bekend. ”We promoten het wel en willen laten zien dat we kwalitatief goede banden verkopen en goede labelling hebben. Onze verkopers gaan er met de klant over in gesprek, maar het is uiteindelijk geen factor bij de aankoopbeslissing.”

Consument

”Als we de klant er op wijzen dat er zoiets bestaat als een bandenlabel, krijgen we lauwe reacties. Het kopen van een band is voor de consument een onderdeel van de totale kosten voor het autogebruik. En daarbij is het kostenplaatje heel belangrijk.”

Ook Laurens Mauquoi van online verkoper Tirendo ziet dat de automobilist andere criteria belangrijker vindt bij het kopen van banden. ”We maken onze klanten duidelijk waar het label op wijst en waarop niet. Maar we merken in het contact met de klant dat het niet echt leeft. Er wordt nauwelijks naar gekeken.”

Tirendo

Tirendo vindt het wel belangrijk om de labels onder de aandacht van de klant te brengen. Daarom plaatst de retailer op elke webpagina, bij elke band, informatie over het label. ”Op ons Duitstalige weblog hebben we er al over geschreven. Op het Nederlandse blog nog niet. Maar misschien dat we dat in de toekomst wel gaan doen.”

Het label is voor elke band verplicht sinds november 2012. Het kijkt naar drie verschillende kenmerken van een autoband: Het brandstofverbruik, de mate van grip op een nat wegdek en de hoeveelheid geluid die de band veroorzaakt.

Europa

De eerste twee criteria worden aangegeven in letters en het geluidsniveau wordt aangegeven in decibel. Het initiatief om labels te hanteren bij autobanden komt vanuit Europa. Hiermee wil Brussel de veiligheid op de weg vergroten en het brandstofverbruik verminderen. De verkopers hebben de taak om het bekend te maken bij de consument.

A.T.U en Tirendo geven aan dat ze de klant herhaaldelijk wijzen op het bestaan en de werking van de bandenlabels. Ook Euromaster doet dat. ”Onze klanten komen op diverse momenten in het keuzeproces in contact met het bandenlabel”, zegt woordvoerder Willemijn Jansen van het bedrijf.

Euromaster

”Bij de banden in de receptie van de Euromaster-vestigingen staat het label weergegeven van de band, op een offerte staat het erbij en in het advies aan de klant wordt het ook meegenomen. Daarnaast staat in de webwinkel bij iedere band een label.”

Toch ziet het bedrijf dat het advies van de expert, het vertrouwen in een bandenmerk en de prijs van de band belangrijker is dan een gunstig of minder gunstig label. ”Alleen klanten die van tevoren grondig onderzoek hebben gedaan naar de diverse banden en alle feiten tegen elkaar afgewogen hebben, vinden het een belangrijk gegeven.”

Tom van Gurp

Lees ook: Consument gebruikt bandenlabel zelden bij het kopen van banden

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.