Groeiende Autotechnica-beurs houdt focus op bandenbranche

De automotive beurs Autotechnica groeit steeds verder. De bandenbranche is daar een belangrijke factor in. Dat zei woordvoerder Klaus van Cauwenberghe tijdens het vierdaagse evenement dat deze week in Brussel werd gehouden. ”Het is een stabiel onderdeel van ons evenement en het aantal bezoekers en standhouders groeit nog altijd. Daarom blijven we aandacht besteden aan die sector.”

Voor de zeventiende maal vond het tweejaarlijkse evenement plaats. Ook deze keer was de Brussels Expo in de Belgische hoofdstad de standplaats. Zondag om 09:00 uur gingen de deuren open en woensdag om 21:00 uur werd het evenement afgesloten. Voor de bandenbranche is het een prima gelegenheid om de eigen activiteiten en producten onder de aandacht te brengen.

Autotechnica

Op het evenement waren ruim veertig bedrijven uit de branche aanwezig. Onder meer groothandel Deli Tyres en importeur VDR hadden een stand op de beurs. Laatstgenoemde is nog niet zo lang actief op de Belgische markt. “Mede daarom hebben we Autotechnica uitgekozen. Zodat we aan nieuwe en bestaande klanten kunnen laten zien wat we doen”, aldus een medewerker.

Een van de grootste distributeurs in Europa, Van den Ban, was ook in Brussel aanwezig. Onder meer de autobanden van hun private label, Novex, werden geshowd. Daarnaast waren diverse producten van het Blackstone-merk te zien en banden van Chinese makelij, bijvoorbeeld Hifly.

China

“We zien duidelijk dat producten uit China een belangrijk marktaandeel hebben in Nederland en andere delen van Europa”, aldus sales manager Benelux Wilfred van Hooren. “Het zijn prima producten die kunnen wedijveren met de goedkopere banden van Europese makelij. Maar de klant betaalt er behoorlijk minder voor.”

Ook producenten en handelaren van gereedschap en andere toebehoren waren volop aanwezig in Brussel. Zo gaven gereedschappen-handelaar Facom en leverancier van bandenstellingen SSI Schäfer acte de présence. Ze wilden daarmee zichtbaar zijn voor hun Belgische, maar zeker ook hun Nederlandse klanten.

Reifen

Het evenement focust zich namelijk de laatste jaren ook steeds meer op Nederland. ”We hebben ons de afgelopen jaren verder geprofileerd als een Benelux-beurs”, aldus Van Cauwenberghe. ”We zien nu dat ongeveer twintig procent van de bezoekers uit Nederland afkomstig is. En ook het aantal Nederlandse exposanten stijgt. De bandenbranche draagt daar zeker aan bij.” Op de parkeerplaats waren ook enkele Duitse en Franse kentekens te zien. Al blijft dat aandeel nog gering. Mede omdat beide landen zelf ook een grote bandenbeurs organiseren, met respectievelijk Reifen en Pneu Expo. Al is laatstgenoemde onlangs uitgesteld.

”We hadden niet gedacht dat we dit jaar nog groter zouden zijn dan tijdens de vorige editie in 2012”, zegt Van Cauwenberghe. ”Destijds was er al sprake van groei. Maar gezien de huidige economische situatie had ik niet de verwachting dat we wéér meer bezoekers en standhouders zouden krijgen. Maar op de eerste dag hadden we al drie procent meer bezoekers dan twee jaar geleden. Ook is het aantal exposanten toegenomen met tien procent tot een kleine vierhonderd.” Ongeveer een op de tien standhouders is actief in de bandenbranche.

Bandenretailers

Waar diverse groothandels wel exposeerden, is de aanwezigheid van bandenretailers en -producenten wat minder groot. De grote fabrikanten richten hun pijlen meestal op de Reifen-beurs, die dit jaar plaatsvindt van 27 tot en met 30 mei in het Duitse Essen.

De volgende editie van het evenement in Brussel is in 2016. Normaal gesproken ook weer in de Brussels Expo. ”De eerste voorbereidende gesprekken zijn we momenteel al aan het voeren”, aldus de woordvoerder.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.