Verbetering van banden voorkomt tientallen doden per jaar

Als iedereen in Nederland op triple-A banden rijdt, kan dit 43 verkeersdoden per jaar voorkomen. Ook zouden de maatschappelijke kosten met bijna een miljard afnemen. Dat blijkt uit een onderzoek van TNO in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Met diverse maatregelen zou de overheid de productie en gebruik van AAA-banden kunnen bevorderen, bijvoorbeeld door subsidies en informatiecampagnes.

Triple-A banden zijn banden die op drie verschillende gebieden goed scoren: Brandstofverbruik, geluidsreductie en grip op nat wegdek. Hoe een band scoort op de drie verschillende gebieden, is te zien op het EU-bandenlabel dat aan elke band is gekoppeld.

Onderzoek

Momenteel zijn er niet of nauwelijks triple-A banden op de markt. Toch heeft TNO bekeken welke gevolgen het zou hebben als ieder voertuig in Nederland met dergelijke banden zou worden uitgerust. Uit het onderzoek blijkt dat de voordelen aanzienlijk zijn.

Zo kunnen bestuurders van personenvoertuigen per jaar ongeveer 117 euro aan brandstof besparen als ze op triple-A banden rijden. Ervan uitgaande dat de gemiddelde automobilist banden van D-niveau onder zijn auto heeft, qua brandstofverbruik. Voor diverse andere voertuigen kan dit verschil verder oplopen, waarbij bussen en vrachtwagens jaarlijks zelfs meer dan duizend euro minder aan brandstof hoeven uit te geven.

Autobanden

Het aantal verkeersdoden en -gewonden kan ook drastisch worden verminderd met betere banden onder het Nederlandse wagenpark. Volgens de berekeningen van TNO zouden er per jaar 43 minder verkeersdoden zijn. Bovendien zouden er 260 minder zwaargewonden en 364 minder lichtgewonden zijn. Hierbij gaan ze ervan uit dat de in Nederland gebruikte banden gemiddeld een C scoren op ’grip op nat wegdek’.

In zijn totaliteit zou 938 miljoen euro aan maatschappelijke uitgaven kunnen worden bespaard door banden die op alle drie de criteria de hoogste beoordeling krijgen. Onder meer omdat ook op het gebied van geluidshinder flink op kosten kan worden bespaard: 389 miljoen euro volgens het onderzoek.

Kwaliteit

Door topkwaliteit banden hebben veel minder mensen last van geluid, bijvoorbeeld als ze dicht bij een snelweg wonen. TNO schat het aantal Nederlanders dat zich nu ergert, maar door gebruik van betere banden niet meer, op ongeveer een half miljoen. Doordat bijvoorbeeld minder rechtszaken plaatsvinden tussen wegbeheerders en boze bewoners vanwege overlast, kan fors worden bespaard op de maatschappelijke kosten.

Het onderzoeksinstituut gebruikte gegevens van de zeven grootste bandenmerken in ons land. TNO gaat ervan uit dat die bedrijven op het gebied van technologie voorop lopen. Als dus de gegevens van de gehele Nederlandse bandenmarkt in ogenschouw worden genomen, is de maatschappelijke winst nog veel groter. Dit omdat de overige bandenmerken waarschijnlijk gemiddeld minder hoog scoren op het EU-bandenlabel dan de zeven grootste.

Maatregelen

Het onderzoek benoemt diverse mogelijkheden voor beïnvloeding van de bandenmarkt door de overheid. Onder meer door belastingen en subsidies kan de ontwikkeling van nog betere banden worden gestimuleerd. Ook informatiecampagnes voor publiek en afspraken met de bandensector zijn serieuze opties, als het aan TNO ligt. Als meest verregaande optie noemt het instituut het verplichten van triple-A banden als eerste montage.

Of het kabinet daadwerkelijk stappen gaat nemen om de productie en het gebruik van AAA-banden te stimuleren is nog niet bekend. Welke maatregelen het daarbij eventueel voor ogen heeft, is ook nog niet duidelijk.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Verbetering van banden voorkomt tientallen doden per jaar”

Edwin Leuris|05.03.24|16:15

Onze limousines https://www.limousine.nl/ staan allemaal op GoodYear Eagle, hoop maar dat we daarmee aan de goede kant zitten dan…