Bridgestone, fabriek, productie, banden

Bridgestone presteert relatief goed in eerste kwartaal 2013

De Japanse bandenfabrikant Bridgestone heeft relatief goed gepresteerd in het eerste kwartaal van 2013. Dat blijkt uit de publicatie van de financiële gegevens over het eerste kwartaal door Bridgestone

Bridgestone profiteerde van het herstel van de Japanse yen. Qua netto verkopen kwam de bandenfabrikant uit op 794,5 miljard yen. In het eerste kwartaal van 2012 was dit nog 726,6 miljard yen. Daarmee is er sprake van een verbetering met 9 procent.

Bridgestone

Gekeken naar de diverse markten waarin Bridgestone actief is, valt op dat de markt in de Verenigde Staten een herstel vertoont. De markt in Europa blijft daarentegen moeizaam verlopen. Door de financiële instabiliteit in Europa zijn de resultaten hier negatief beïnvloed.

Ook de Aziatische markt toont een lichte terugval. Dat komt vooral door de stagnatie van de sterke Aziatische groei in met name China en India. Ondanks de soms zwakke markten waarin Bridgestone opereert, houdt het bedrijf vertrouwen in de toekomst.

Bandenmarkt

“De focus is gelegd op het verhogen van de verkopen van kwalitatief hoogwaardige producten, waarbij is ook gekeken naar het vergroten van de voorraadcapaciteit voor deze producten. Dit wordt gerealiseerd door het verbeteren van de fabrieksproductiviteit, het stimuleren van technologie en innovatie en het optimaal gebruik maken van de managementcapaciteiten”, aldus Bridgestone.

Bridgestone is actief in meerdere marktsegmenten. Wordt gekeken naar specifiek de bandenmarkt, dan blijkt dat deze relatief goed draait. In het eerste kwartaal kwamen de netto verkopen uit op een totaal van 675,3 miljard yen. Dat is een toename met 12 procent ten opzichte van het eerste kwartaal in 2012. De operationele resultaten namen toe met 19 procent tot 67,9 miljard euro.

Bandensegment

Om het bandensegment te ondersteunen zette Bridgestone onder meer in op de introductie van aansprekende nieuwe producten wereldwijd. Ook de specificaties van de banden werden verbeterd en geoptimaliseerd.

Gekeken naar de verkopen valt op dat de markt voor banden voor personenwagens in zowel Japan als Europa is afgenomen door een daling in de verkopen van originele autobanden. In de VS namen de verkopen juist licht toe. Een verklaring voor de gestegen verkopen in de VS is niet gegeven.

Auteur: Jose van der Wegen

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.