Michelin, logo

Michelin overweegt reorganisatie door slechte markt

De Franse bandenfabrikant Michelin overweegt een reorganisatie door te voeren als het herstel in de markt uitblijft. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt bij een persconferentie. 

Hoewel uit de financiële resultaten uit het eerste kwartaal de verwachting ontstaat dat 2013 een stabiel volume en een stabiele omzet zal opleveren, zorgt de slechte markt wel voor zorgen bij Michelin.

Banden

Voor Europa geldt dat de markt voor passagiersvoertuigen en lichte trucks slecht is. De Noord-Amerikaanse markt wordt zelfs als teleurstellend beschouwd. In opkomende markten draait de markt wel goed. Vooral de markt voor banden van grote voertuigen als bulldozers en landbouwwerktuigen staat zwaar onder druk.

Volgens Michelin is het marktonderdeel Specialty Business in het eerste kwartaal het sterkste gedaald. De cijfers voor banden voor bulldozers en landbouwvoertuigen nam af met 13 procent van 940 miljoen euro naar 818 miljoen euro. De markt voor truckbanden daalde met 7,9 procent en de markt voor consumentenbanden met 6,5%. De totale afname van de markt voor Michelin bedroeg 8,1 procent.

Resultaat

Daardoor wist Michelin een resultaat van bijna 4,9 miljard euro neer te zetten. Dat was 5,3 miljard euro in het eerste kwartaal van 2012. Volgens de verstrekte gegevens van Michelin heeft het bedrijf te maken een negatieve prijsmix. Deze wordt veroorzaakt door een daling van de kosten van ruwe materialen tegenover de impact van indexeringen.

Daarnaast speelt de herpositionering van de prijzen een rol bij de negatieve prijsmix. Toch kan de daling van de kosten voor ruwe materialen ook een positief effect hebben. Het verval van het prijsniveau kan gecompenseerd worden, omdat het een besparing van zo’n 550 miljoen euro kan opleveren.

Dat neemt niet weg dat Michelin zich zorgen maakt. In een conference call van analisten met Michelin-topman Marc Henry meldde Henry dat een herstructurering van de markt nodig is als de markt blijft zoals deze nu is. Dit geldt vooral voor de Europese markt.

Auteur: Jose van der Wegen

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.