GoodYear, luchtschip, Blimp

Nieuw luchtship Goodyear Blimp maakt eerste vlucht

De Goodyear Tire & Rubber Company heeft een compleet nieuwe supermoderne versie van haar icoon, de Goodyear Blimp. De nieuwe blimp maakte afgelopen maandag zijn ‘maiden flight’, een eerste testvlucht in Ohio om volledig inzetbaar te zijn deze zomer.

Het assembleren van de nieuwe blimp startte in maart 2013 in de Goodyear’s Wingfoot Lake hangar in Ohio. Een internationaal team van ingenieurs en techniekers van Goodyear en het Duitse ZLT Zeppelin Luftschiff-technik werkten nauw samen voor de bouw.

Bouw

De staartvin en de gondel werden gebouwd in Duitsland en verscheept naar de US voor de assemblage. Het ballonachtig lichaam van de blimp – de “envelop” – is van polyester met een innovatieve coating van DuPont genaamd Tedlar, en omhult een semi-vaste interne structuur die de nieuwe blimp onderscheidt van de vorige versie.

Het luchtschip is het eerste van een nieuwe generatie blimps die verschillend zijn in constructive, voorkomen en werking dan de huidge blimps. De nieuwe met helium-gevuld luchtship is 75m lang, dit is meer dan 15m langer dan de voorgaande blimp. De gondel biedt plaatst aan 12 passagiers en biedt hen een onvergetelijke vliegervaring d.m.v. grotere panoramische ramen die prachtige zichten opleveren.

Luchtschip

Het nieuwe luchtship heeft de laatste luchtvaartelektronica en controlesystemen aan boord. Waar de piloten van de vorige generatie blimps de bewegingen nog manueel coördineerden met systemen uit 1925, is de nieuwe blimp volledig computergestuurd.

Bovendien heeft het nieuwe luchtship een topsnelheid van 120 km/u, in vergelijking met de huidige 80km/u. Dit biedt de nieuwe blimp heeft een grotere actieradius en kan zo meer sport en andere topevenementen filmen.

Luchtvoertuigen

Door de rijke geschiedenis heen, heeft Goodyear meer dan 300 ‘lichter dan lucht’ voertuigen gebouwd, inclusief twee grote luchtschepen met vaste structuur – de U.S.S. Macon en de U.S.S. Akron. Dit is het eerste luchtschip met semi-vaste structuur in de 95 jarige historiek van de Goodyear’s Wingfoot Lake hangar. Het nieuwe luchtschip vervangt het vorige GZ-20-model met meer dan 45 jaar dienst.

Sinds 1925, doken de Goodyear blimps bij de meest bekeken nieuwsuitzendingen, entertainment en sportevenementen op over de hele wereld. De blimps worden eveneens op grote schaal ingezet voor het goede doel en in het kader van noodhulpoperaties.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.