Continental-WinterContact_TS-850-P, winterband, Conti

Nieuwe Continental winterband: WinterContact TS 850 P

De Continental WinterContact TS 850 P is de nieuwste aanwinst binnen de winterbanden van Continental. Deze band is geschikt voor het luxere segment auto’s  en SUV’s. Naar verwachting zal de winterband aankomende herfst beschikbaar zijn. De Continental WinterContact TS 850 P heeft een asymmetrisch profielontwerp voor veilig en comfortabel rijden op droog, besneeuwd en nat wegdek.

Met dit nieuwe model hebben de engineers van Continental significante verbeteringen door kunnen voeren in de rijeigenschappen van de band. Zo presteert  de Continental WinterContact TS 850 P beter in grip en remmen op besneeuwd en droog wegdek.

Vervanging

Deze verbetering wordt mogelijk gemaakt door het nieuwe asymmetrische profielontwerp van deze winterband. Aankomende winter zal de WinterContact TS 850 P samen met de grote broer, de WinterContact TS 850 P SUV, de ContiWinterContact TS 830 P en de ContiCrossContact Winter vervangen. Al zullen de laatstgenoemde nog wel leverbaar blijven in een groot aantal maten.

De schouder aan de binnenkant van de band heeft de grootste invloed op veiligheid en comfort in de sneeuw. In vergelijking met zijn voorganger profiteert de nieuwe winterband van hogere hoeken en minder ruimte tussen de lamellen.  Daarnaast is er een toename in het aantal macroblokken aan de zijkant die contact maken met het wegdek wat lijdt tot een toename gripkanten.

Meer grip

De lamellen op het midden en aan de binnenkant van de banden kunnen meer sneeuw in zicht opnemen en dit doorvertalen naar meer grip. Dit resulteert in 5% meer grip op sneeuw ten opzichte van de ContiWinterContact TS 830 P.

Grip van winterbanden op droog wegdek wordt sterk beïnvloed door de stijfheid van het profiel. Om deze eigenschappen te verbeteren bij een asymmetrische band wordt er vooral gekeken naar de schouderblokken aan de buitenkant van de band. De lamellen in de macroblokken aan de buitenkant van de band zijn speciaal ontworpen om de stijfheid te vergroten. Hierdoor wordt de handling in bochten nog beter op hoge snelheid. Tegelijkertijd zorgen de lamellen en macroblokken aan de binnenkant en op het midden van de band voor een toename in grip.

Kortere remweg

Door het asymmetrische loopvlak heeft het centrale deel op de band meer grip bij het remmen. De engineers hebben een element van de zomerband gebruikt om bijzonder lage vertraginswaarden te kunnen ontwikkelen; door gebruik te maken van een ribstructuur op het midden van het loopvlak waardoor remmen op droge en natte wegen hogere krachten kunnen verwerken. Afhankelijk van het oppervlak of deze nat of droog is kunnen de remafstanden verder verlaagd worden met maximaal 5%.

De Continental WinterContact TS 850 P SUV beschikt over een hoger profielpercentage om te voorkomen dat er stenen in de band terecht komen wanneer er off-road of op onverharderde wegen gereden wordt. Tegelijkertijd is het karkas zo ontworpen om gemakkelijk het gewicht van de zware terreinwagens te dragen en de grote krachten bij het remmen, maken van bochten en versnellen effectief over te brengen.

Nieuwe product aanduidingen

Alle zomer- en winterbanden zullen in de toekomst niet meer het woord Conti dragen in de productnaam. Met de Continental Wintercontact TS 850 P is al een eerste stap gemaakt. Wereldwijd zal Continental de benamingen gaan aanpassen. De nieuwe winterbanden zullen daarom Continental WinterContact TS 850 P en Continental WinterContact TS 850 P SUV genoemd worden.

Het productassortiment dat deze zomer in productie genomen zal worden is zo ontworpen dat het goed zal passen op high-powered en sportieve voertuigen. De WinterContact TS 850 P zal daarom passen op velgen/wielen tussen 16 en 20 cm in diameter en een breedte van 205-275 mm . Ze zijn goedgekeurd voor snelheden tot een sportieve 270 km / h.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.