bandenfabriek, opslag, verkoop, distributie, autoband

Bandenverkopers zien omzet 4-seizoenenband flink stijgen

De verkoop van 4-seizoenenbanden neemt fors toe. Vooral het laaste jaar stijgen de verkopen met ’dubbele cijfers’. Dat melden diverse bandenretailers en -producenten aan BandenPro. Ook branchevereniging Vaco merkt dat de banden voor alle seizoenen terrein winnen. Onder andere bij automobilisten vlakbij de Duitse grens neemt de populariteit toe.

Dit doordat in Duitsland een verplichting geldt om de auto aan te passen aan de weersomstandigheden. En een allseason-band wordt bij de oosterburen gezien als een winterband. ”Daardoor zien we in de grensstreek een duidelijke toename”, zegt marketingdirecteur Arjan van der Meer van Kwik-Fit.

Dubbele cijfers

”Met name de laatste twee jaar zien we dat de 4-seizoenenband vaker wordt verkocht. En dan bedoel ik niet een stijging van drie procent, maar echt dubbele cijfers.” Ook bij vestigingen die verder van de grens af liggen, signaleert het bedrijf een toename.

Reden voor veel mensen om voor de allseason-band te kiezen, is volgens Kwik-Fit de kostenbesparing. ”Veel huishoudens hebben een eerste auto waar veel mee wordt gereden en daarnaast bijvoorbeeld een boodschappenauto, die minder kilometers maakt. Voor die tweede auto is het kostbaar om elk jaar winter- en zomerbanden te gebruiken. De banden verslijten gewoon niet zo snel. Elk jaar nieuwe banden zijn voor die voertuigen ook niet nodig.”

Euromaster

Ook Euromaster merkt dat 4-seizoenenbanden terreinwinst boeken. ”Vooral in de particuliere markt zien veel mensen het nut in van banden voor alle seizoenen”, legt marketing manager Gerrit Voogt uit. ”Het is een goed alternatief voor auto’s die minder vaak gebruikt worden, bijvoorbeeld minder dan tienduizend kilometers per jaar.”

De allseason-band is weliswaar iets duurder dan een winterband. ”Maar je spaart wel de kosten uit van tweemaal per jaar de banden laten verwisselen.” Ook Euromaster noteert dubbele groeicijfers als het om banden voor alle seizoenen gaat. Het bedrijf brengt dit type banden dan ook regelmatig onder de aandacht van consumenten.

Vredestein

Dat doet ook bandenproducent Apollo Vredestein. De toename die ook zij zien, verklaren ze onder meer door het economische klimaat van de afgelopen tijd. ”Ook hebben wij de indruk dat meer tweede auto’s op 4-seizoenbanden worden gezet”, aldus een woordvoerder. Het bedrijf zag vooral in het afgelopen jaar dat de allseason-banden in opmars zijn.

Ze vormen echter nog wel een kleine markt in vergelijking met de winter- en zomerbanden. Volgens branchevereniging Vaco vormen de 4-seizoenbanden hooguit twee procent van de totale markt. ”Het is momenteel echt nog een klein segment”, zegt Edwin Brinksma, branchemanager bij Vaco.

Wisselen

Een andere trend die Kwik-Fit ziet, is een stijging van het aantal klanten dat uitsluitend langskomt om de banden te laten verwisselen. Een verklaring hiervoor heeft Van der Meer wel. ”Veel autorijders hebben thuis een setje winterbanden liggen, dat nog niet is versleten. Bij ons willen ze die laten verwisselen. Bij een aantal automobilisten gaan de banden vijf jaar mee. Voor hen is het duur om elk jaar nieuwe exemplaren te kopen.”

Ook het feit dat veel automobilisten nog banden hebben liggen van de afgelopen koude winters, zorgt voor een toename van het verwisselen denkt Euromaster. “En je hebt op internet een levendige handel van tweedehands banden. Dat speelt ook mee.”

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.