Goodyear_Dunlop_-_Close_up_looking_at_tire_label

Continental: bandenlabel steeds belangrijker bij aankoop

Er zijn diverse tekenen dat het Europese bandenlabel effect heeft op de aankoopbeslissing van consumenten. Al weten veel consumenten nog niet precies welke betekenis ze aan de labels moeten geven. Dat zegt bandenfabrikant Continental na onderzoek onder 2.000 consumenten. De conclusie volgt op uitspraken van andere leveranciers en handelaren dat het bandenlabel weinig effect zou hebben. Maar dat zou niet correct zijn volgens Conti. Consumenten kopen immers niet ieder jaar nieuwe banden. De invoering van het bandenlabel is nog niet zo lang geleden, dus het effect zou nog niet goed te meten zijn.

Ook zou gemiddeld 8% van de aankopen online gebeuren. Maar als jee ervan uitgaat dat de meerderheid van de klanten hun research via internet doet en dat banden-webshops de labels vrijwel altijd tonen, moet dat ook meegewogen worden, vindt de fabrikant.

Bandenverkoop

Volgens Continental is de doorslaggevende factor bij de bandenverkoop nog altijd de goede allround-eigenschappen van de meeste a-merk banden. Maar toch staat het kwaliteitssegment onder druk, omdat zowel de onderkant als de bovenkant van de markt een agressief prijsbeleid voert.

De meeste Britse autombobilisten zijn nog altijd onbekend met het bandenlabel of begrijpen niet precies wat de waardes zeggen, zo blijkt uit het Continental-onderzoek. Het label is nu één jaar geleden ingevoerd. Maar liefst 59% van de ondervraagden denkt dat de stopafstand en de grip op droge wegen wordt meegewogen bij het label. De label-kenmerken stopafstand en grip op natte wegen werd correct herkend door 56% van de ondervraagden, gevolgd door brandstofverbruik (rolweerstand) en extern geluid.

Banden kopen

Maar liefst één derde van de Britse automobilisten gaat pas nieuwe banden kopen nadat hun auto is afgekeurd voor de apk. Ongeveer 6 op de 10 gaat rondkijken om de beste prijzen te vinden. Mensen hebben weinig vertrouwen in hun eigen kennis. Maar liefst 42% van de ondervraagden vraagt hierbij iemand om hulp. Een kwart van de ondervraagden dacht foutief dat de levensduur van de band (als in aantal kilometers dat hij meegaat) ook wordt meegewogen.

Het extern geluid van de band – een van de drie categorieën voor het EU-label – wordt slechts door 10% van de ondervraagden herkend als iets dat meeweegt voor het label. Toen er werd gevraagd welke eigenschappen de automobilisten zelf belangrijk vinden, kwamen daar de volgende zaken in volgorde van belangrijkheid uit:

  1. Stopafstand en grip op nat wegdek
  2. Hoeveel kilometer een band meegaat
  3. Brandstofverbruik
  4. Stopafstand en grip op droog wegdek
  5. Dat de band van een vertrouwde leverancier komt
  6. Dat de band zo goedkoop mogelijk is
  7. Dat het een bekend merk is
  8. Dat het een a-merk is
  9. Geen idee wat betreft koop-criteria
  10. Het externe geluid dat een band maakt

Producteigenschappen

Het is volgens Continental dan ook zeer belangrijk dat de klanten goed geïnformeerd worden over de verschillende producteigenschappen. De vele verschillende modellen hebben immers direct betrekking op hun veiligheid.

Tijdens het onderzoek zeiden automobilisten vooral grip op nat wegdek belangrijk te vinden. Continental erkent dat deze eigenschap heel belangrijk is. Dat maakt het geruststellend dat automobilisten voor een veilige band kiezen.

“Maar als tientallen miljoenen mensen de labels niet gebruiken, is de kans groot dat ze niet krijgen wat ze eigenlijk willen”, vindt Continental. Daarom is het belangrijk volgens de fabrikant om consumenten nog beter voor te lichten over de verschillende eigenschappen per band.

Lees ook: Consument gebruikt bandenlabel zelden bij het kopen van banden

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.