montage, winterband, banden, vervanging

Nederlandse bandenverkoop aan consumenten fors gedaald

Door het wegblijven van een strenge winter en de zeer lage verkoop van auto’s lijkt het een teleurstellend seizoen te worden voor de Nederlandse bandenretail. Er werden in december 2013 maar liefst 15% minder winterbanden verkocht aan consumenten dan een jaar eerder. Doordat er bovendien een verschuiving in de markt zichtbaar is van premium- en value brands naar budget brands is het omzetverlies nog groter. Dat blijkt uit onderzoek van GfK.

Het onderzoeksbureau heeft onderzoek gedaan naar de automotive markt en de bandenmarkt. GfK onderscheidt zich van andere marktonderzoeken, omdat de doorverkoop aan de eindgebruiker (sell-out) wordt gemeten. Andere onderzoeken meten daarentegen vaak de verkopen aan de tussenhandel (sell-in).

Groothandels

“Aangezien Nederland een aantal heel grote exporterende groothandels kent, blijken de afwijkingen aanzienlijk”, meldt Peter Vos van GfK. “Immers, ook dit jaar verloopt de doorverkoop van banden teleurstellend. Door het lenteachtige klimaat in de maanden november en december blijken consumenten niet genegen in winterbanden te investeren.”

Deze terughoudendheid zorgt voor dalende verkopen bij de bandenspecialisten en universele garages. Daardoor werden er in december 2013 maar liefst 9,5% minder bestelauto- en personenwagen banden verkocht dan in december 2012.

Autobanden

Vos: “Kijken we naar het derde kwartaal van 2013 dan zie we dat het aantal verkochte personenautobanden maar liefst met 13,3% is gedaald ten opzicht van dezelfde periode in het voorgaande jaar.”

Deze daling wordt grotendeels veroorzaakt door het wegblijven van koning winter. “Nu het schijnt dat de winter in zijn geheel uitblijft, lijkt het wederom een teleurstellend seizoen te worden voor de banden retail”, aldus Vos.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.