bandenfabriek, opslag, verkoop, distributie, autoband

Fysieke winkels belangrijkste verkoopkanaal bandenmarkt

Specialistische bandendealers (meer dan 42 procent), officiële autodealers (bijna 20 procent) en de onafhankelijke werkplaatsen (bijna 13 procent) vormen veruit de belangrijkste verkoopkanalen voor vervanging van banden in Duitsland. Ze zijn samen goed voor ongeveer 75 procent van de de Duitse markt. Online verkoop van bandendealers bedroeg een kleine 9 procent. Opvallend is dat ADAC-leden hun zomerbanden meestal van een bandenspecialist kopen en winterbanden bij de dealer.

Dat blijkt uit onderzoek van NS Infratest in opdracht van de Duitse automobielclub ADAC. Meer dan 4000 ADAC leden werden hiervoor ondervraagd.

Veiligheid

Het blijkt dat de automobilisten vooral veiligheids-factoren belangrijk vinden. Het gaat bijvoorbeeld om de remweg, grip op nat wegdek en de stabilitiet. Deze zaken werden door ruim 50 procent van de ondervraagden genoemd. Brandstofverbruik wordt door ruim 11 procent het hoogst gewaardeerd. Overigens kent slechts 1/3 van de respondenten het bandenlabel.

Het bandenmerk Continental heeft de hoogste waardering gekregen in een onderzoek van de ADAC-leden. Zowel in termen van merkbekendheid en merkvoorkeur (“Ik zou kiezen voor dit merk”) eindigde Continental op de eerste plaats. Ook scoorde het merkt goed bij de criteria ‘goede testresulten’ en ‘goede prijs/prestatie verhouding’.

Bandenmerken

De enquête evalueerde ervaringen met de 20 grootste bandenmerken, en in sommige gevallen, gingen de vragen over acht minder bekende bandenmerken. De jaarlijkse enquête werd online uitgevoerd in 70% van de gevallen, terwijl de resterende 30% van de 4030 ADAC-leden de steekproef schriftelijk invulden.

Iets meer dan 81% kwam van deelstaten in het westen van Duitsland en bijna 18% van de oostelijke deelstaten. De leeftijd van de respondenten was zeer gelijkmatig verdeeld tussen de leeftijdsgroepen tot 29, 30-39, 40-49 en 50-59.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.