Meerderheid Belgen voor verplichting winterbanden

Een kleine meerderheid van de Belgen (52%) is voor het verplicht invoeren van winterbanden. Dat blijkt uit een onderzoek van Touring, de Belgische evenknie van de ANWB. In veel wintersportlanden geldt al een dergelijke verplichting. In Nederland mag de automobilist zelf beslissen of hij winterbanden gebruikt.

Sinds oktober van dit jaar zijn winterbanden ook verplicht in het Groothertogdom Luxemburg bij ‘winters’ weer. Ook in België wordt er nagedacht om een verplichting te gaan invoeren. Touring peilde de stemming onder de Belgen en kreeg 4320 antwoorden.

Daaruit blijkt dat 52% van de Belgen voorstander is van een bepaalde wettelijke vorm van verplichting voor winterbanden. 37% van de Belgische voertuigen is al uitgerust met winterbanden. Nog eens 15% willen nog deze winter winterbanden aanschaffen, meldt Mobimix.be.

Versleten

Zo waren de antwoorden voor drie vierde afkomstig van private chauffeurs en een kwart bedrijfswagenrijders. Ongeveer een kwart van de bestuurders leek met banden rond te rijden met beschadigde of versleten banden. Iets meer dan een derde had al winterbanden, maar ondanks minder aanwezig in de peiling was bijna de helft van die groep bestuurder van een bedrijfswagen.

Iets meer dan de helft van de ondervraagden was voorstander van een bepaalde vorm van wettelijke verplichting. Ongeveer een derde van de bedrijfswagenrijders was hiermee akkoord, maar het zijn voornamelijk de chauffeurs die meer dan 22.900 kilometer per jaar rijden die het meest positief staan tegenover een verplichting.

Nederland

Nederland kent geen wettelijke regels voor winterbanden. Wel wijst de overheid erop dat automobilisten de sitiuatie in  het buitenland goed moeten inschatten. Wanneer er zonder winterbanden wordt gereden terwijl dit wel verplicht is, kan tot een boete of strafrechterlijke vervolging leiden.

Het ontbreken van winterbanden bij een ongeval onder winterse omstandigheden is een belangrijke factor in de schuldbepaling bij een eventueel ongeval.

Auteur: Fred Kramer

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.