Michelin: ‘Onze banden moeten bij alle criteria in top-3 zitten’

Autobanden die bij elke eigenschap in de top van de markt zitten en die veelzijdigheid ook aan de buitenwereld communiceren. Dat ziet fabrikant Michelin de komende jaren als een belangrijke pijler van haar bedrijfsstrategie. “We willen niet uitblinken op één onderdeel, maar juist op alle prestaties goed scoren. Total Performance noemen we dat”, zegt Per de Vries, product marketing manager personenwagenbanden in de Benelux.

“Eigenlijk focussen we al langer op het ontwikkelen van producten die op diverse eigenschappen goed scoren. We droegen dat echter nooit naar buiten uit. Dat willen we nu meer gaan doen.”

Brandstof

Daarom geeft het bedrijf bijvoorbeeld 1 miljoen euro aan de winnaar van de 24-uurs race van Le Mans, maar alleen als hij ook op andere vlakken goed scoort. Zo moet hij onder andere minder brandstof en minder bandensets gebruiken dan de vorige winnaar. ”Als hij daaraan voldoet, keren we dat bedrag uit”, aldus De Vries (foto).

“Ook in onze verdere communicatie naar buiten toe willen we dat kenmerk van onze band duidelijk maken. Veel mensen denken misschien dat een band die over het geheel gezien het beste scoort, bij elk aspect in de middenmoot zit. Maar wij willen laten zien dat je overal in de top-3 kunt zitten. En de tests tonen dat ook aan. Hopelijk is dat ook het verhaal dat de bandenretailers over Michelin vertellen als hun klanten banden komen kopen.“

Pionier

“In de jaren tachtig kwamen we al met een band die zorgde voor minder brandstofverbruik. Toen voelden we ons echt pioniers”, zegt Damien Hallez, manager technische communicatie van de Michelin Groep. “Dat voelen we ons met de Total Performance weer.”

Dat een aanzienlijk deel van de autobandklant alleen maar geïnteresseerd is in de aankoopprijs, ziet het Franse bedrijf niet als een probleem. “We merken dat er veel klanten zijn die juist kijken naar andere factoren bij het kopen van een band, bijvoorbeeld de veiligheid”, zegt Hallez. “Daarnaast zien we dat de concurrentie onder de bandenretailers groot is. Er wordt daarom ook geconcurreerd op kwaliteit, niet alleen op prijs.”

Goedkoop

“Bovendien, als je kijkt naar de totale ‘cost of ownership’ scoren we waarschijnlijk beter dan veel goedkope banden. Bij kwalitatief mindere producten verbruik je misschien meer brandstof of moet je ze sneller vervangen. De aanschafprijs van onze banden is dan wellicht vijf euro hoger, maar in z’n totaliteit ben je als eindgebruiker goedkoper uit.”

Een indicatie dat een autoband op verschillende eigenschappen goed scoort, is het bandenlabel. Sinds november 2012 hebben autobanden een dergelijk label. “We hadden gehoopt dat het leidend zou worden als eindgebruikers hun banden gaan kopen, maar dat is het voor veel klanten niet”, vertelt De Vries.

Bandenlabel

“Toch kijken wij als Michelin er wel degelijk naar. Zo hebben we bijvoorbeeld liever bij het bandenlabel twee B’s dan een A en een E. Op alle vlakken een A scoren is natuurlijk het mooiste, maar dat is ontzettend moeilijk. Het zuinig maken van banden gaat bijvoorbeeld vaak ten koste van de veiligheid.”

Veel retailers en fabrikanten zien dat de 4-seizoenenband langzaam terrein wint. Dergelijke banden zijn het hele jaar door te gebruiken en moeten op veel facetten goed scoren, omdat ze zowel in zomerse als in winterse omstandigheden worden gebruikt.

Winterband

“Toch zien we die niet echt als een Total Performance-band”, legt De Vries uit. “Een 4-seizoenenband is een compromis tussen een winterband en een zomerband. Terwijl wij juist bij zowel winter- als zomerbanden bij de top willen horen. Dat doet een allseason-band niet. Al is het natuurlijk prima als mensen er voor kiezen om het hele jaar op 4-seizoenenbanden te rijden in plaats van het hele jaar op zomerbanden. Dat is tenslotte toch veiliger.”

Tom van Gurp

Lees ook: Omzet daalt door negatieve wisselkoersen

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.