Bandenmerken mikken op verschillende markten tijdens Reifen

De innovaties van bekende bandenproducenten richten zich op een diversiteit aan productgroepen. Waar Bridgestone de top van de landbouwmarkt wil bedienen met nieuwe producten, ziet Michelin weer meer groeimogelijkheden in de zero pressure-toepassingen. Apollo Tyres, op haar beurt, heeft juist nieuwe producten ontwikkeld voor de markt van personenauto’s, terwijl Pirelli een range nieuwe truckbanden heeft ontwikkeld. Dat bleek tijdens de belangrijkste bandenbeurs ter wereld, Reifen Essen.

De tweejaarlijkse beurs is voor veel producenten hét moment om met nieuwe producten te komen. Innovaties zijn er dan ook volop in Essen. Zo verwacht het Japanse Bridgestone veel van hun nieuwe tractorband VT Tractor.

Landbouwbanden

”We verwachten dat er de komende jaren meer en meer vraag komt naar kwalitatief goede landbouwbanden”, zegt Michael Codron, verantwoordelijk voor Bridgestone-banden in het commerciële segment in Europa. ”Er komt de komende jaren meer vraag naar voedsel en er is weinig land om te verbouwen. Daardoor wordt efficiënt gebruik van landbouwgrond steeds belangrijker.”

De nieuwe VT-Tractor-band speelt daarop in door beperking van de bodemverdichting, het samenpersen van landbouwgrond. Ook moet het product, onder het Bridgestone-merk, zorgen voor brandstofbesparing. ”We willen met dit product het absolute topsegment in de markt bedienen. De Firestone-producten ’coveren’ al 95 procent van de markt. Maar in het hoogste segment zitten we nog niet. Daar moet dit product verandering in brengen.” Codron benadrukt wel dat Firestone het belangrijkste merk blijft in de landbouwtak van het Japanse bedrijf.

Allseason

Apollo Tyres presenteerde dinsdag in Essen de nieuwe de Alnac 4G-autoband, zowel als winterband als in de allseason-variant. Die laatste is geschikt voor de groep autorijders die niet graag tweemaal per jaar de banden wisselt, maar toch altijd veilig de weg op wil. De allseasonmarkt is nog niet zo groot, maar stijgt wel, merken diverse bandenverkopers.

De nieuwe banden zijn ontwikkeld en gefabriceerd in Enschede. Die vestiging wordt de komende tijd uitgebreid, zowel de productie- als de R&D-afdeling, kondigde Apollo Tyres aan. Daarnaast maakte het bedrijf bekend dat het ook een productievestiging in Oost-Europa gaat openen. In welk land dat is en hoe groot de nieuwe vestiging wordt, is nog niet duidelijk.

Uitbreiding

De uitbreiding is noodzakelijk om de productiecapaciteit te vergroten. Apollo noteert namelijk mooie groeicijfers. ”In de laatste twaalf maanden zijn we zeventien procent gegroeid in de vervangingsmarkt”, zei chief marketing officer Marco Paracciani dinsdag. ”Dat is ruim meer dan het marktgemiddelde van zes procent.” De jaaromzet kwam uit op 2,2 miljard dollar (ongeveer 1,6 miljard euro). Het bedrijf wil doorgroeien en geeft aan dat de Vredestein-producten daarbij een belangrijke rol blijven spelen.

Uitbreiding van capaciteit staat ook op stapel bij de Nederlandse distributeur Van den Ban. Zij hebben een volledig geautomatiseerd magazijn, maar merken dat de vraag naar hun producten dusdanig toeneemt dat uitbreiding noodzakelijk is. “We willen voldoen aan de groeiende vraag naar onze banden”, aldus woordvoerder Leonie de Wit. Met hoeveel vierkante meter het magazijn in Hellevoetsluis wordt uitgebreid, heeft het bedrijf nog niet bekendgemaakt.

Bandenbeurs

Het evenement in Essen vindt elke twee jaar plaats en is uitgegroeid tot de grootste bandenbeurs ter wereld. Het is dit jaar voor de 28e keer georganiseerd. Vanuit de hele wereld komen bandenprofessionals naar Duitsland toe. Zo zijn er dit jaar bedrijven uit onder meer Thailand, Singapore en Indonesië. In totaal zijn er ongeveer 660 standhouders. Ruim dertig daarvan zijn Nederlands.

Eén daarvan is distributeur Heuver. Naast hun eigen stand was ook een aparte stand ingericht voor banden van Aeolus-producten. Heuver is exclusief importeur van dat merk in Nederland. De importeur heeft sinds kort ook enkele landbouwbanden van Aeolus in het assortiment. ”Dat is een logische stap voor ons, omdat we bij andere merken ook de productgroepen landbouw, trucks en grondverzet bedienen”, aldus een woordvoerder. Veel  andere nieuwe banden van het Chinese merk zijn truckbanden. Ook de Italiaanse producent Pirelli heeft nieuwe truckbanden ontwikkeld waarbij levensduur en veiligheid voorop staan.

Michelin

De Franse producent Michelin ziet groeimogelijkheden in andere toepassingen. Het bedrijf herlanceert de zero pressure-banden. Het voordeel van die banden is dat, als ze leeg lopen, de automobilist toch nog even door kan rijden met maximaal tachtig kilometer per uur. Zo kunnen gebruikers een veilige plek zoeken om de band te verwisselen.

”Dergelijke banden bestaan weliswaar al langer, maar wij willen ze toch opnieuw onder de aandacht brengen”, vertelt een woordvoerder. ”Mercedes en BMW zijn er ook volop mee bezig en wij zien duidelijke groeimogelijkheden. De kwaliteit van de producten is verbeterd en voor veel van onze banden willen we daarom zero pressure-varianten ontwikkelen.”

Tom van Gurp

Lees ook: Grote Nederlandse inbreng op bandenbeurs Reifen Essen

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.