Bandenverkopers verwachten groei van Chinees marktaandeel

Groothandel en detailhandel kunnen niet meer om de Chinese producten heen. De Aziatische banden zijn ook in Nederland al dusdanig populair geworden dat ze in het assortiment móeten zitten. De prijs is gunstiger en de beperkte kwaliteit die de producten aanvankelijk kenmerkte, is in veel gevallen verleden tijd. Dat zeggen diverse bandenverkopers. De verwachting is dan ook dat het marktaandeel van de Aziatische producten verder gaat groeien de komende jaren.

Zowel in het budgetsegment als in de hogere productgroepen hebben de banden van Chinese makelij een sterke positie verworven. Grotere distributeurs als bijvoorbeeld Van den Ban en Heuver verhandelen al tijden één of meerdere Chinese banden. En ook kleinere spelers zien dat klanten steeds meer op zoek zijn naar goedkopere, kwalitatief goede alternatieven.

Truckbanden

Groothandel Heuver is al jaren de enige importeur van het merk Aeolus Tyres, afkomstig uit China. Dat begon in 2004 met truckbanden. Vier jaar later kwamen daar de grondverzetbanden bij en twee jaar geleden voegde Heuver de landbouwbanden van Aeolus toe aan het assortiment.

”Doordat wij het merk steeds verder uitgebouwd hebben, is de omzet zeker flink gegroeid”, zegt Maureen Voortman van de groothandel uit Hardenberg. ”Indien we alleen kijken naar truckbanden zien we een enorme groei. We verkopen dubbel zoveel banden als drie jaar geleden.”

Kwaliteit

Dat de kwaliteit verbeterde heeft Heuver ook gemerkt. ”We hebben de afgelopen tien jaar duidelijk gezien hoe het product verbeterd werd. Een slecht imago raak je niet zomaar kwijt. Aeolus heeft zich moeten bewijzen en dat heeft tijd en energie gekost. Maar we zien duidelijk een groei in de verkoopaantallen. Het merk Aeolus staat en heeft zich echt een plek verworven in de markt.”

Meerdere distributeurs merken dat, mede door de komst van het bandenlabel, het kaf van het koren is gescheiden. De minder betrouwbare Aziatische producten zijn grotendeels van de markt verdwenen en de banden die wel voldoen, zijn nog wel beschikbaar.

Segment

Ook Tyre Trading International (TTI) werkt sinds enkele jaren met Chinese producten. Sinds 2012 is het bedrijf importeur van het merk Sailun. Een band die volgens TTI in de toplaag van het C-segment zit. Het bedrijf ziet dat er, mede door de financiële crisis, een fikse toename is van de vraag naar goedkope banden. En daaraan voldoen de Chinese banden.

”De Aziatische producenten zijn in staat om banden te maken tegen lage kosten, maar die tegelijkertijd voldoen aan de Europese kwaliteitsnormen”, legt accountmanager Benelux George Snijders. ”Het bandenlabel speelt hierin een belangrijke rol. Sailun produceert banden met labelwaardes B, B, 72. Hiermee bewijst het merk dat het zich kan meten met de A-merken.”

Goedkoop

Snijders verwacht dat het Chinese marktaandeel nog wel zal groeien de komende jaren. Door de komst van internet is het makkelijker om prijzen met elkaar te vergelijken. ”De markt is enorm transparant geworden. Het koopgedrag van consumenten laat zien dat zij op zoek gaan naar goedkope banden. Om aan deze vraag te kunnen voldoen ontkom je er als groothandel niet aan om een goedkoop, al dan niet Chinees, bandenmerk in het assortiment op te nemen.”

Tom van Gurp

Lees ook: Bandenimport China voortaan ook per spoor bij Heuver

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.