Goodyear, Dunlop, Microchip, band, autoband, boordcomputer

Chip in band linkt met boordcomputer voor betere handling

Goodyear Dunlop Tires Europe heeft een nieuw bandenconcept op de Salon van Genève 2014 onthuld. Het concept is ontworpen om de voertuigprestaties te verbeteren op het vlak van bochtenwerk, remmen en stabiliteit dankzij een directe link tussen een microchip in de band en de boordcomputer van de auto.

Het systeem gaat uit van een batterijloze microchiptechnologie in de band.  Deze zendt informatie over de bandendruk, de temperatuur en de bandeigenschappen rechtstreeks naar de boordcomputer. Met die informatie, kan het centrale systeem van de auto de lengte- en zijdelingse algoritmen verfijnen en zo betere rijprestaties leveren.

Remafstand

Dit resulteert in een kortere remafstand wanneer het ABS in werking treedt, een beter gedrag in de bocht, een verhoogde rotatiestabiliteit en geoptimaliseerde stabiliteitscontrole-systemen, allemaal op basis van de data uit de band.

“De geavanceerde controlesystemen van vandaag kunnen veel voordeel halen uit bepaalde bandeninformatie”, zegt Marc Engel, Senior Engenieur bij Goodyear Dunlop.  “We waren ons steeds bewust van het feit dat als we in staat waren om deze waardevolle informatie te verzamelen, we de rijprestaties van de auto tot een nieuw niveau kunnen brengen. Vandaag stellen we een eerste concept voor in die richting, het is een start om de veelheid aan informatie uit de band te terug te vertalen naar de wagen en zo bij te dragen tot het verbeteren van de totale rijervaring – dit is een belangrijke stap voorwaards.”

Bandendata

Door de bandendata direct met het systeem te linken, helpt de nieuwe technologie de totale prestatie van de auto te verbeteren. Inclusief kortere remafstanden met ABS en een verhoogde stabiliteit door een beter geïnformeerd ESC-systeem.

“Bandeigenschappen kunnen sterk verschillen, en ook de bandendruk en temperatuur in de band spelen een belangrijke rol”, vervolgt Engel. “Als het voertuig op de hoogte is van deze dynamische eigenschappen, kunnen de controlesystemen deze incalculeren en betere algemene prestaties leveren.”

Montage

Bij deze nieuwe technologie wordt de chip in de band gebouwd en niet in de velg. Hierdoor kan de chip specifieke bandeninformatie registreren. Door de plaatsing van de chip in de band, kan deze ook niet beschadigd worden tijdens de montage, in tegenstelling tot systemen op het ventiel. Wanneer bestuurders hun banden wisselen naar banden met ingebouwde chips, hebben zij blijvend voordeel van het nieuwe systeem.

Goodyear Dunlop integreerde het nieuwe systeem in de Dunlop SportMaxx RT banden en bekijkt momenteel de markttoepassingen. Een concrete lanceringsdatum is niet gepland in deze ontwikkelingsfase. Het systeem werd ontwikkeld door Huf, een toonaangevende producent van manuele en elektronische vergrendelings-, bandendruk- en telematicasystemen voor de autoindustrie.

Goodyear, Dunlop, Microchip, band, autoband, boordcomputer

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.