Michelin, logo

Omzet Michelin daalt door negatieve wisselkoersen

De omzet van producent Michelin daalde in het eerste kwartaal van dit jaar met 2,4 procent naar 4,76 miljard euro. Vorig jaar behaalde de Franse bandenreus nog een omzet van 4,88 miljard euro in het eerste kwartaal. Oorzaak van de omzetdaling was het probleem van ongunstige wisselkoersen door de sterke euro.

Het verkoopvolume steeg namelijk wél dit jaar. In de eerste drie maanden van 2014 verkocht Michelin 3,4 procent meer banden dan in dezelfde periode vorig jaar. De tegenvallende wisselkoerseffecten bedroegen echter 232 miljoen euro, waardoor de omzetcijfers toch een negatieve trend laten zien. Ook vorig jaar had Michelin al last van ongunstige valuta-effecten.

Winst

De vraag naar autobanden is volgens het Franse bedrijf gestegen zoals verwacht, behalve in Oost-Europa. Michelin houdt vast aan de doelstelling om over het gehele jaar een volumestijging te realiseren van drie procent.

Voor volgend jaar hoopt het bedrijf een operationele winst te behalen van 2,9 miljard euro. Een jaar later moeten de kosten verlaagd zijn met 1 miljard euro.

Lees ook: Michelin ziet winst dalen door nadelige wisselkoersen

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.