Stijging van Europese bandenverkoop zet door

De verkoop van banden op de Europese vervangingsmarkt is in de eerste helft van dit jaar gestegen. In alle segmenten viel een plus te noteren. Uitschieter was de markt voor trucks met een stijging van tien procent ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar. De groei in het tweede kwartaal zwakte wel wat af in vergelijking met de eerste drie maanden van dit jaar. Toen werden bij vrijwel alle segmenten dubbele groeicijfers genoteerd. De stijging betekent een voorlopig afscheid van de dalende trend van de afgelopen twee jaar.

Voor Nederland zijn nog geen cijfers voorhanden over de eerste zes maanden van dit jaar. De meest recente Nederlandse cijfers zijn van eind 2013. Daaruit bleek dat vorig jaar het aantal verkochte banden in de segmenten personen-, vracht- en landbouwvoertuigen licht steeg in vergelijking met 2012. Alleen de verkoop van banden voor gemotoriseerde tweewielers bleef vrijwel gelijk.

Banden

De cijfers zijn afkomstig van de European tyre and rubber manufacturers association (ETRMA). Bij die organisatie zijn brancheverenigingen uit tien landen aangesloten, onder andere Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Ook zijn er diverse bandenproducenten bij aangesloten, onder meer Apollo Tyres, Bridgestone, Continental, Goodyear Dunlop en Michelin.

Fazilet Cinaralp, voorzitter van de Europese koepelorganisatie, is verheugd met de verkoopaantallen. ”De continuering van de positieve trend is goed nieuws. We hopen dan ook op een goed jaarresultaat, na de slechte jaren 2012 en 2013.” Daarnaast loopt de distributie van winterbanden naar retailers ook goed, meldt Cinaralp, wat volgens haar een indicatie is voor goede resultaten bij de verkoop aan eindgebruikers.

Groei

Opvallend aan de Europese cijfers is dat de verschillende segmenten allemaal goed scoren. Want niet alleen het segment voor vrachtwagens zag positieve resultaten, ook personenauto’s (acht procent), landbouwvoertuigen (vier procent) en het motorfiets- en scootersegment (acht procent) scoorden beter dan vorig jaar. Van grondverzet is geen aparte categorie gemaakt.

De sterke groei in bandenverkoop komt vooral voor rekening van het eerste kwartaal. Toen nam de Europese verkoop bij elke productgroep flink toe in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Die groei vlakte dus in het tweede kwartaal van dit jaar af.

Lees ook: ETRMA constateert voorzichtig herstel Europese bandenmarkt

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.