heuver bandengroothandel

Heuver sluit boekjaar 2013 positief af ondanks trage start

Heuver Bandengroothandel heeft 2013, ondanks een trage en wat moeizame start, met een gezond eindresultaat afgesloten. “Door een duidelijke focus nadrukkelijk op enkele kernzaken te houden werd dit bereikt”, laat Heuver weten. Wat het resultaat precies is, daar doet de bandengroothandel geen uitspraken over. “De verbetering was procentueel gezien niet heel groots, maar ten opzichte van de markt relatief gezien een duidelijke plus.”

Voor 2014 staan diverse potten op het vuur, waarbij Heuver de blik tegelijkertijd richt op de eerstvolgende cluster van drie jaar. Voorop staat hierbij eveneens verdieping van de positie van en samenwerking met de klant.

Bandengroothandel

Bertus Heuver, directeur Heuver Bandengroothandel: “2013 gaat bij ons als een positief jaar de boeken in. De start was moeizaam, maar dat was na het ‘vechtjaar’ 2012 niet helemaal verwonderlijk. Juist omdat 2012 zo pittig was, schatten we 2013 vooraf wel kansrijk maar met enige reserve in.”

De markt kwam ook bij Heuver langzaam op gang. “Desondanks haalden we onze prognoses. Onze focus lag afgelopen jaar in eerste instantie op realisering van de scherpst mogelijke inkoopprijzen. Dat leverde, samen met onze doeltreffende voorraadposities, vertrouwen bij onze klanten op.”

Truckbandenmarkt

De truckbandenmarkt kende een grillig verloop, waarbij de bandengroothandel een enorme boost in de 2de helft van het jaar noteerde. “De grondverzetmarkt was afgelopen jaar sterk wisselend, terwijl we in de landbouwsector uitstekend scoorden. Zowel in aantallen als in samenwerkingen en OEM-leveringen. Die ingeslagen weg met diverse partnerships zullen we de komende jaren zeker uitbouwen”, kondigt Heuver aan.

Het bedrijf realiseerde een belangrijk deel van de omzet op basis van de verbeterde website en webshop. De online omzet steeg ook afgelopen jaar weer ten opzichte van voorgaande jaren. In de Benelux en Duitsland leverde de interne harmonisering van de leveringsvoorwaarden de klanten voordelen op.

Diepte-investering

Vooral het vaker bestellen van kleinere hoeveelheden werd goedkoper. Verdieping van samenwerking met strategische partners leverde veel vertrouwen op in de markt. Deze stappen ziet Heuver vooral als een diepte-investering voor de komende jaren.

“Voor 2014 staan diverse punten hoog op onze agenda”, vervolgt Heuver. “Uiteraard staan we op de grote beurzen. Daartoe hebben we onszelf als het ware ‘verplicht’ vanwege onze contracten als exclusieve importeur voor meerdere merken. Ook blijven we onze digitale aanwezigheid voor de klant optimaliseren. Deze vindt in steeds grotere getale de weg naar de webshop en daarin willen we hem niet teleurstellen.”

Klantondersteuning

Veel aandacht gaat de komende jaren naar klantsamenwerking en klantondersteuning. “Dus duidelijkheid scheppen wie de contactpersonen zijn en intern adequaat optreden, inclusief mensen opleiden. Dáár willen we het verschil maken. Onze missie is om de meest klantgerichte bandengroothandel te zijn. Daar streven we naar en werken we dagelijks aan. Dat is de basis onder de 15% omzetgroei die we de komende jaren willen realiseren.”

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.