Flinke groei van online verkoop autobanden bij retailers

Autobandenverkopers als Kwik-Fit en Profile Tyre Center zien hun online omzet groeien. Ook verwachten ze dat de toename van internetverkopen de komende jaren doorzet. Dat blijkt uit een rondgang van BandenPro langs diverse retailers. ”Wij denken dat binnen een aantal jaren de omzet voor vijftig procent van de webshop komt”, zegt marketingdirecteur Arjan van der Meer van Kwik-Fit.

Veel grote spelers op de offline markt startten de afgelopen jaren een webshop. Zo kunnen autorijders terecht bij digitale winkels van onder andere Euromaster, A.T.U, en het eerdergenoemde Kwik-Fit.

Webwinkel

Ook Profile Tyre Center besloot twee jaar geleden om een webwinkel te starten. ”We kregen vragen van onze klanten of ze ook online konden bestellen”, legt directeur Harm Nieboer uit. ”Ze willen zich online niet alleen oriënteren, maar ook echt kopen.”

”Vooral het laatste jaar neemt het een hoge vlucht. Dat merken we aan onze verkoopcijfers. Voor ons is dit duidelijk een groeimarkt.” Hij verwacht dat de online markt over vijf jaar groter is dan nu, met een aandeel van ongeveer tien procent.

Bandenmarkt

Nieboer heeft dus minder grote verwachtingen dan Kwik-Fit, die ervan uitgaat dat in de toekomst de helft van de banden via internet worden verkocht. ”Deze markt gaat gewoon stevig groeien”, denkt Van der Meer. ”We zien dat de online verkopen nog steeds toenemen bij ons. Het is voor veel mensen een kwestie van een drempel overstappen. Dat zag je bij veel andere producten ook. De consument is in het begin terughoudend om via internet bepaalde artikelen te kopen, denk aan kleding. Maar die terughoudendheid wordt steeds minder.”

Naast de van oudsher offline bandenverkopers zijn er ook honderd procent online initiatieven. Onder andere bandenconcurrent.nl, autobandenmarkt.nl en Tirendo bieden hun artikelen uitsluitend via internet aan. Delticom is het moederbedrijf van laatstgenoemde twee webshops en noteerde vorig jaar een totale omzetstijging van 10,8 procent in vergelijking met het jaar ervoor.

Omzet

De totale omzet bedroeg 505,5 miljoen euro. Wel moet worden gezegd dat Delticom zeker niet alleen in Nederland actief is. Ook bijvoorbeeld Duitsland is een belangrijke afzetmarkt van het online specialist. Dochterbedrijf Tirendo zei vorig jaar al dat het verwacht dat de online markt de komende jaren flink stijgt.

Dat denkt ook Euromaster. ”We zagen en zien een sterke verschuiving naar het online aankopen van goederen en diensten”, laat woordvoerder Willemijn Jansen weten. ”Overigens zijn het niet alleen banden die we online veel verkopen, ook bijvoorbeeld APK en onderhoudsbeurten zitten in het assortiment.” Drie jaar geleden startte de bandenretailer met de webshop.

Halfords

Een speler die momenteel niet actief is in de online bandenmarkt is Halfords. Het bedrijf ging in het verleden een samenwerking aan met bandenconcurrent.nl. ”Maar daar zijn we na enkele maanden mee gestopt”, legt directeur Peter Jan Stormmesand uit. ”Die constructie is niet wat we willen. Daar viel moeilijk geld mee te verdienen.”

Halfords is wel van plan om onder eigen naam met een bandenwebwinkel te komen. ”We willen het hele proces in de vingers hebben. Wellicht dat in juni al met een webshop wordt gestart. We merken gewoon dat een deel van de markt zich online bevindt. Daar willen we ook aanwezig zijn, maar dan wel op een manier die wij prettig vinden.”

A-merken

Verschillen tussen de online en offline klant zijn er zeker, merken de verkopers. De internetshopper heeft een voorkeur voor A-merken, terwijl de offline klant meer op zoek is naar goedkopere varianten. ”Die komen vooral naar de Profile Tyre Center-winkels om advies te krijgen. Als ze een goedkopere band willen, zijn ook minder bekende merken een optie. En daar wil de consument over geadviseerd worden”, merkt Nieboer. Ook bij Kwik-Fit zien ze een zelfde trend.

Laatstgenoemde hanteert online lagere prijzen dan offline. ”Dat verschil is ongeveer tien procent. We geven de online klant korting, omdat deze van tevoren betaald. Daardoor weet je zeker dat hij ook daadwerkelijk komt als hij een afspraak heeft gemaakt. Bovendien scheelt het in de voorraadkosten. Daarom willen we de online klant belonen. Behalve bij acties, dan zijn de prijzen gelijk”, aldus Van der Meer.

Prijsverschil

Ook Euromaster gebruikt op het web voordeligere prijzen. ”De online kopers maken het mogelijk om zonder tussenkomst van personen een aankoop te doen. Daarom hanteren we een klein prijsverschil tussen de webwinkel en de Euromaster-vestigingen”, aldus de woordvoerder.

Tom van Gurp

Lees ook: Prijzen van banden steeds lager door verkoop via internet

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.